Den viktiga vilan

Hugo och Hampus sover för att orka busa.

Hugo och Hampus sover för att orka busa.

Söndagar är vilodagar. Eller? Själv var jag ute och sprang i morse för att utnyttja välfyllda energidepåer efter lördagkvällens svullande. Men är det något jag skulle behöva bli bättre på så är det att vila från träningen. Jag tycker det är svårt att vila från något jag mår så bra av och det är ett perfekt sätt att stressa ner på samt få tid för sig själv. Men hade jag varit mer resultatinriktad hade jag behövt lägga om träningen helt.

Ju mer man tränar desto större är återhämtningsbehovet. Det är viktigt att våga vila. Kroppen behöver återhämta sig både fysiskt och mentalt för att kunna prestera på bästa sätt. Den allra viktigaste källan till återhämtning är sömn. Under sömnen laddas batterierna. Blodtryck, puls och andningsfrekvens minskar. Muskelspänningen blir lägre. Kroppstemperaturen sjunker och hjärnans blodflöde minskar, liksom ämnesomsättningen och mängden stresshormoner. Samtidigt aktiveras immunsystemet och utsöndringen av uppbyggande hormoner såsom testosteron, prolaktin och tillväxthormoner ökar. Sömnen är med andra ord en period av återuppbyggande då kroppen fyller på energi och lagar det som blivit slitet – såväl ute i vävnaderna som i det centrala nervsystemet.

Vill du lära dig mer, läs ”Idrottarens återhämtningsbok” av Göran Kenttää och Michael Svensson.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *