H.I.I.T.mama på BBCmamma

I lördags ledde jag ju pass och föreläste på BBCmamma som du kanske såg, men som jag inte berättat närmare om. Passet var ett H.I.I.Tmama-pass, d.v.s. högintensiv intervall träning men med gravidanpassade övningar som gick att modifiera för den icke gravida som vill jobba hårdare. Jag påminde hela tiden om viktiga saker att tänka på som gravid – att jobba med knipet i bäckenet i samtliga övningar, hålla stark core, vara noga med raka leder, hålla en puls där man fortfarande kan prata, slappna av i nacken och jobba mycket baksida (rygg, baksida axlar, rumpa).

Vi jobbade mycket med parövningar, t.ex. i ”rodd/rygghävning med partner”, djupa knäböj, höftlyft och ”sågen”. Enkla övningar som går att göra tuffa om man önskar. Bilder på detta ovan lånade från Träningsevent.se på Facebook. Samtliga övningar i tabataintervaller och avslutningsvis 20 minuters yogastretch. Mammorna fick alltså både svettas och relaxa lite. Alla jobbade superbra och det är så härligt att se sån energi och glädje. Bästa med instruktörsyrket 🙂

Senare föreläsning om träning under graviditet där jag utgick från min egen erfarenhet i ämnet + fakta. En blandning av personligt och vad som är bra att känna till när man vill träna säkert och må bra under sin graviditet + övningstips (mailar er som ville ha dem senare idag). Tack alla snälla för era kommentarer om starka känslor som poppade upp när jag pratade om våra förlorade trillingar. Jag tror också det är bra att våga visa känslor och att det gör en presentation mer levande men det tar på krafterna när minnet blir för starkt (vilket gjorde att jag kände mig trött och svag efteråt).

Nu ny vecka och nya tag. Jag startar upp med PT-kunder, möte och ett ryggpass. Måndag – då kör vi! 🙂

2 kommentarer

  1. Tack Anna för en super bra träningsförmiddag med både träning och föreläsning!!!

    1. Tack själv för att du kom & gjorde dagen så lyckad 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *