Helg & ohälsa

Fredag. Alltid en speciell känsla. Liksom lättnad och pirr i magen över enkla saker som ”slapp-tid” med familjen, lite lyxigare mat, Jonna och Juniors första kalas hos förskolekompis och ostressig träning. Förutom att nu hämta småschipparna och finhandla mat har jag suttit hemma med effektivt layout- och pt-onlinejobb hela dagen. Körde igenom yogapasset inför Hälso- & träningsweekend i Sälen, men annars fysiskt lugnt.

Tills nu. Junior ser ut att sova på bilden men så såg han ut en sekund innan han började dammsuga, kasta med pilatesbollen, leka med pantburkar och lägga alla våra skor i klädkorgen. Och här sitter jag för att ta igen mig en sekund med skygglapparna på 🙂

Medan jag skissade på en reklamaffisch till Karbyhallen lyssnade jag på Saras nya pod om när hälsa går överstyr. Grym som vanligt och satte snurr på tankarna. Om ”lagom = hälsa” är jag SJUKT ohälsosam – extrem som jag är åt alla håll och kanter. Går in till 200% inför vanliga motionslopp, äter för mycket kosttillskott, för mycket Ben & Jerry´s, för mycket sallad, tränar för ofta, stressar för mycket, sover för lite, vilar för sällan. Vad har jag glömt? Överdriver kanske lite men..

Sara är klok – hälsa handlar om balans mellan många saker som får dig att må bra här i livet och jag blir ibland trött på mig själv och mitt spretiga liv. Hela tiden lite too much, men kanske blir allt detta extrema tillsammans balans? Jag är ju konstigt nog aldrig är sjuk (fysiskt) och har inga skador alls (förutom magmuskelseperationen, men den har alla graviditeter orsakat – inte jag). Förkylningen jag kände var på g tidigare i veckan har jag sprungit bort, musklerna växer och jag presterar bra vid träningen. Och jag samtidigt älskar jag kickarna och kaoset i min familj.

Men jag kämpar hela tiden med det mentala för att coola ner ambitionen och vara mer ”lagom” – just för hälsans skull. T.ex. springa utan mål ibland, softa i soffan istället för att städa, småprata med barnen på väg till skolan FAST vi är 5 minuter sena och jag borde skynda på dem. Och nöja mig med ETT paket Ben & Jerry´s.. 😉

SVÅRT. Ja, att leva helt hälsosamt ÄR svårt och det är en fin linje mellan hälsa och ohälsa. Jag menar – för lite träning är inte heller bra och det finns en risk i att kalla den med chipspåsen i soffan mer hälsosam än hon med kesellaburken på gymmet. En mix av varje är däremot hälsosamt, men i vilken dos? Hur tänker du?

Nej, nu blev jag trött på det här. Superduperhärlig helg vänner! 😉

P.S. Visst har Junior färglagt fint på teckningen? Ett streck tyckte han var lagom. D.S.

21 kommentarer

  1. En härlig helg åt dig också! Kom ihåg att njuta av din Ben & Jerry’s 🙂

    1. Det gör jag ALLTID Elin! 🙂

      Trevlig helg!

  2. Bra det, njuut fina du !! =)

  3. Har nog sett för mkt av sjukdomar och elände, fattiga U-länder,
    Har med åren insett meningen, blivit mer tacksam, är mer rädd om mig..
    Äter allt, vilar, njuter av god mat och unnar mig allt som jag tycker om egentligen..Fikar ofta, njuter av god choklad, ja allt….känner att livet är för kort för att ens fundera ”vad, hur varför” känner jag för något, så gör jag det…inga krav inga måsten…
    Vill hålla livet ut..därmed, så undviker jag överträning…..Har sett skador på jobb, har fått en insikt i vad överträning kan leda till…vilket gjort mig rätt rädd..när man möter patienter som inte kan gå, som kanske inte ens får träna ett steg till, så öppnar man ögonen rätt fort, som ”fd tok sportare”
    Lagom dos helt enkelt..

    1. Sunt tänk Lundins!

  4. jag är nog lite som du. man får hitta sin egen balans. Jag är som jag är, jag kan inte hålla käft när jag blir arg, jag kan inte hålla tyst om nåt gör mig glad, om jag tycker om ngn, jag måste också träna nåt varje dag, jag måste äta hälsosamt för att må bra. men jag äter också BoJ saker. för att jag vill. och kolhydrater, för att jag mår bra av det. Jag njuter! jag bryr mig inte om det i andras ögon betraktas som ohälsosamt. det får MIG att må bra och då spelar det ingen roll vad andra tycker. skulle det få mig att må dåligt vore en annan sak, men det finns inget som är så skönt som att slappa och ta det lugnt EFTER att ha tränat hårt. man vill väl känna att man lever. det är för kort för att missa topparna och dalarna. Förr hatade jag att jag tänker så mycket, ältar allt, älskar och sörjer så mycket. Nu njuter jag av det för det är livet och jag älskar att leva.

    1. BRA Hanna! Njut av livet. Alla har vi vår egen väg men så länge vi mår bra (alltså bra på riktigt – inte ljuga för oss själva) & håller oss friska är inget fel. Så tror jag 🙂

  5. Lika klok som vanligt 🙂 För egen del är jag en person som kör på, gillar att maxprestera i allt från träning till jobb. Min balans går ut på att hitta och uppmärksamma tillfällen när det är dags att vara snäll mot mig själv och INTE maxa. Som idag, nöjde mig med lagom tempo på intervallerna och kände mig inte sämre för det. Good enough helt enkelt, alla måste hitta sin väg och mitt tänk/sätt funkar inte för alla 🙂

  6. Ahhh Ben och Jerry:)
    Jag tänker att allt jämnas ut i slutändan ändå.
    Anna, balans är helt individuellt och dumt att jämföra sig med andra men att då och då verkligen inte göra något är extremt bra även om det först är jobbigt. Igår var jag super stressad när jag kom hem efter några intensiva dagar och bestämde mig för att ta till långsamhets metoden som funkar fint på mig. Det innebär att jag tog en timme på mig att göra vackra middagstallrikar till familjen. Vi pratar kyckling,massa olika grönsaker och pasta,mozzarella mm inga konstigheter. Men att bara skära allt väldigt lååångsamt, lägga det vackert på faten och andas ungefär lika långsamt. Så, sen är jag nertaggad och hittar min balans. Redo för en ny dag som kan gå fort:)

    1. Ja – min favoritglass Sara! Jag köpte samma jag såg ni hade hemma. Inte testat den tidigare men jag blir aldrig besviken på B&J 🙂

      Håller med om att alla har sin egen balans i livet & för egen del HAR jag inte balans just nu. Som småbarnsmamma är det svårt att styra över sitt liv till perfekt balans – det är andra som alltid går före. Man man får göra sitt bästa. Långsam matlagning är ett sätt 🙂

      Kram & skön helg!

  7. gissa om jag tänkt på det här.
    Men en sak som jag alltid återkommer till när jag försöker definiera hälsa/ohälsa, när jag försöker rita ut en linje för var gränsen går, vad som är just ”lagom” osv… det är att det inte finns. Inte ETT rätt. Eller EN sorts hälsa. Det finns lika många optimala hälsor som det finns människor, vi har alla våra egna.
    Precis som med mycket annat är det ett samspel mellan många olika faktorer. Precis som vi reagerar och agerar olika i olika situationer, tar in olika saker, tänker olika oooch så vidare, så mår vi bra av olika saker och i olika mängd. Förstår du hur jag tänker?
    Det viktigaste (och kanske svåraste) är att lära känna sig själv och faktiskt VÅGA KÄNNA EFTER. Vilken mat och vilken mängd man mår bra av att äta. Vilken träning man vill hålla på med och hur mycket. Hur man prioriterar sin tid och vem man spenderar den med.
    Hade jag sett andra äta/träna/leva som du, hade jag förmodligen anat osunda vibbar. Men jag har faktiskt ALDRIG känt några sådana hos dig. Jag har alltid sett upp till dig och sett dig som en förebild. Trots att du verkar göra hundra saker hela tiden, så känner jag alltid ett fint lugn när jag kommer in här och läser. Du ger mig mycket hopp jobbiga dagar, ska du veta. För DU verkar må bra på nivån DU befinner dig, med den mat/träning du har i ditt liv. Och alltså… det är ju trots allt DU som lever DITT liv, och då är väl detta DIN hälsa. Eller?

    1. Ja Fanny – hälsa är individuellt & det gäller att lära känna sig själv & sin kropp. Att balansera för att må så bra som möjligt. Låter lätt – men är väldigt svårt eftersom känslan många gånger vinner över förnuftet..

      Och som Sara sa i sin pod är det inte alltid de som levt ett sunt liv som lever längst. Kanske är det istället den som har roligast & njuter av livet som lever längst? Oavsett om det är ett glas vin om dagen eller för mycket proteinpulver 🙂

      Tack fina Fanny! Gillar dig också <3

  8. Jag tänker att trycker man i sig kesella och hänger på gymmet för man känner att man måste är det ohälsa, gör man det för att man mår bra av det så är det hälsa. Mår man bra av nåt så är det knappast fel.

    1. Sant Elisabeth!

  9. Hej:) jag undrar om du fortfarande har kvar din mens trots allt tränande? Jag själv förlorade denna antagligen på grund av överträning! Trodde jag hade en bra balans men ibland kan det lätt bli för mycket, är man en träningsmarkoman så är man o det finns ju ingen bättre känsla efter ett bra pass:) tack för en super duper bra blogg! Kram Emma !

  10. Jag tycker det är bra att du analyserar dig själv, som pt är man en förebild och då gäller det att vara säker på vilka signaler man sänder ut och att de är sunda. Alla borde analysera sig själva ibland! (jag gjorde det igår också i bloggen, fast på ett lite annat sätt. 🙂 )

  11. […] träningsprogram ← Helg & ohälsa […]

  12. Kloka tankar. Funderar kring det du skriver om förkylning. Jag vaknar upp här på morgonen med känslan av en krypande förkylning i antågande. Har tränat tre ggr denna vecka (senast igår) och tänkte köra crossfit nu på förmiddagen. Väljer att hoppa träningen idag och vila för att hoppas att ev förkylningen väljer att försvinna istället för att bryta ut. Du skriver att du tränade bort din ev förkylning. Vad är mest effektivast? Hur ska jag tänka? Säkert många som funderar på detta i förkylningstider 🙂

    1. Elin – ibland tycker jag det funkar med lättare träning, t.ex. 30 min lugn jogg eller ett lättare styrkepass som får fart på cirkulationen. Har inga vetenskapliga belägg för detta – bara personliga & om jag har ont i halsen, feber eller annan värre åkomma vilar jag. ”Upp & hoppa” skrev om tipset att ”allt ovanför nacken” är ok att träna på, t.ex. snuva (om jag inte minns fel).

      Hoppas du kryar på dig snart!

  13. jag tänker att hälsa är lite det där som du skrev om funktionell träning – det beror ju liksom på. kram på dig anna!

    1. Ja Sara! Sjukt svårt eftersom det inte finns rätt eller fel (jo, inom vissa gränser men..). Tack för grymma pods som väcker tankar!

      KRAM

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *