Vinn startplats till Vasaloppet & Craft-kläder

Jag blir lycklig ända in i själen varje gång jag ser det här bilden från Vasaloppet Öppet Spår i våras. Riktigt känner svallet av glädje, kärlek, endorfiner, lättnad att de 9 milen är över, och stoltheten att min kropp och psyket klarade det på över förväntan bra tid, utan större plågor. Men så är skidåkning en av mina favoritsporter också, och jag hade tränat bra.

Blir du sugen på samma otroliga kick som min? Tillsammans med Kiviks Musteri och En Svensk Klassiker tävlar jag här ut en startplats till ”riktiga” Vasaloppet 2014, fulltecknat på 10 minuter när biljetterna släpptes. Men inte ”bara” det, utan även en reflexväst från Craft (värd 575 kr) som andrapris och en långärmad funktionströja från Craft (värd 250 kr) som tredjepris. De 3 bästa hur-du-kommer-igång-med-träningen-efter-semestern-tipsen vinner.

Tävla så här:

  1. Skriv ditt bästa tips i kommentarsfältet på: Hur peppar du dig inför att gå till gymmet eller ge dig ut på promenad? 
  2. Om du inte är intresserad av att köra Vasaloppet – skriv det i kommentarsfältet, så är du endast med och tävlar om fina träningskläder.
  3. Senast onsdag 4 september vill jag ha ditt kom-igång-tips. Lycka till!

P.S. från Kiviks Musteri: ”Du vet väl att Kiviks Musteris Naturens bästa är full av naturliga nyttigheter? Dryckerna innehåller 40 % frukt och all sötma kommer från frukt och bär. Du hittar Naturens bästa i smakerna blåbär och granatäpple på Pressbyrån och 7Eleven. Nu kör vi!” D.S.

75 kommentarer

  1. Jag försöker skapa mig en rutin. Rätt musik, något att äta innan mitt gympass och kroppen kommer in i ”rätt mode” – den vet vad som väntar och gör sig redo för fight! 🙂

  2. Marielle Nilsson

    Jag ställer klockan, går upp direkt, drar på träningskläder och sen.är der bara att köra. Då hinner hjärnan inte hitta på en massa ursäkter om man kliver upp direkt :-)( intresserad av kläderna, ej vasaloppet än så länge 🙂

  3. Jag har tider inbokade för träning, som allt annan i vardagen (jobb, barn hämtning, mat inköp mm). Har man en dag då det tar emot så gäller det att tänka positivt slå bort de negativa tankarna och ta fram känslan som man får under och efter träningspasset då endorfinerna flödar.
    Min sambo säger att jag blir så mycket piggare och gladare efter jag har tränat och det känner jag själv också:)
    Men det viktigas av allt är att det ska var kul att träna:)
    MVH/Maria mamma till 3 barn mellan 2-5år som vill utmana sig själv med en klassiker

  4. Jeanette Arvidsson

    Mitt bästa tips är lånat, jag ställer mig själv frågan:kommer jag att ångra mig efteråt!?! När jag väl genomfört mina pass unnar jag mig några minuter av stillhet och reflektion. Man mår aldrig så bra som precis efter ett pass och det är den känslan man vill behålla och minnas, speciellt när man ska motivera sig själv att starta om eller bara komma iväg!! Det ska vara roligt att träna, om du inte funnit din grej så prova nya saker, vänta inte på andra. Ett tag begränsade jag mig genom att tänka att det där orkar jag inte eller vågar man gå dit själv. Numera provar jag på och har i och med det funnit många nya sätt att må bra och få ut maximalt av min träning!!

  5. Jag vill vara en bra mamma som orkar leka med mina barn och hitta på skojiga saker. Det motiverar mig till att komma igång med träningen. Träningen gör mig piggare och gladare och då känner jag att jag blir en bättre mamma! Jag vill bara vinna träningskläder.

  6. Victoria Byman

    Mitt enda tips som verkligen fungerar när det gäller att verkligen komma ut och röra på sig – är att göra det tillsammans med någon man tycker mycket om. Att gå en mysig promenad genom snöiga Sverige och samtidigt ha snöbollskrig med sin pojkvän. Eller att utmana sin vän/syster/mamma på olika moment på gymmet. Speciellt att prova nya saker tillsammans tycker jag om; motionssimma, klättring, squasch och det roligaste någonsin – POLEDANCING!

  7. Gabriella

    Hej på dig! Jag har alltid varit en sån som avskytt träningsvärk, vilket självklart gjorde det tråkigt att träna. När jag blev tvungen att gå på regelbunden sjukgymnastik fick jag locka mig själv med något varje gång- tills jag helt plötsligt inte hade något emot varken träningen eller träningsvärken! Min motivation är mina mål och delmål- jag skissar upp en plan och håller mig till den och nu i somras köpte jag t ex en extra fin (och dyr!) bikini som belöning för att jag kört på så bra med tränings-och kostschemat! Mitt tips är helt enkelt för alla de där ute som är som jag var- sätt upp MÅL (och delmål!), FÖLJ UPP (då ser du även om du ligger i fas, och om inte- kör på! Det viktigaste är att du fortsätter och inte ger upp) och BELÖNA! Kram!

  8. Sara Michel

    Jag springer med andra. Det bästa sättet för att få något gjort är att göra det tillsammans.
    Så nu är jag med på alla ”grupp-löp/intervall/styrka-träningar” som erbjuds. Detta i kombination med att träna inför ett tävlingslopp. Från midnattsloppet till Lidingöloppet 🙂

    Det är ofta gratis och så får man nya vänner.
    Ett hett tips

  9. ANNELIE ANDERSSON

    Som mamma till två peppar jag mig själv genom att intala mig själv att jag blir en bättre mamma genom ”egentiden” som träningen ger. När jag sen kommer hem på kvällen och barnen sover sött i sin säng kan jag inte låta bli att ”snusa” på dem och bli DUBBELT så lycklig!

    Jag behöver gärna träningskläder, men hoppar gärna över Vasaloppet…

  10. Jag har redan skrivit ett kommentar och är med och tävlar men måste tillägga att jag tyvärr inte kan vara med och tävla om vasaloppsplatsen men gärna om kläderna! Mvh Therese

  11. Planering är A och O. Jag och min man sätter oss ner varje söndagkväll för att gå igenom veckans aktiviteter/hämta & lämna-rutiner/jobb. Här ser vi till att planera in våra respektive träningspass för veckan. Då vet både han och jag vad som gäller, och det är också ett sätt att påminna och peppa varandra om man känner sig omotiverad när dagen väl kommer.
    Planeringen skriver jag in i min outlook-kalender, så varje gång det är dags för träning piper det till i telefonen. Som sagt, för att verkligen komma i gång måste planeringen stämma på alla plan, särskilt när det finns småbarn i familjen!
    (Inget Vasalopp för mig i år, nöjer mig för tillfället med förra årets Tjejvasan! 🙂

  12. Mitt bästa tips är att planera!! Jag sitter alltid på söndagskvällen å planerar mina pass, skriver in i agendan vad ja ska träna å när. Då behöver ja inte tänka i veckan utan då tränar ja det som står i agendan! Precis som ett viktigt möte!
    Jag är även med i en löpargrupp som träffas 2 ggr i veckan oavsett väder, då känns det lättare att ta sig ut å springa!

    Jag är endast med å tävlar om kläderna, Vasaloppet får vänta för mig 🙂

  13. Jag motiverar mig med belöningar som jag ska få efter att jag varit och tränat. Exempel: Jag älskar att virka, så då lägger jag fram garn och mönster, men jag får inte virka en maska förrän jag har varit och tränat. Enkelt och rakt på sak; det man vill ha får man jobba för. 😉

    Jag tävlar endast om de fina kläderna.

  14. Pia Öberg

    Sitter i soffan och väntar på det…, du vet väntar på det. Att känslan ska komma och att du får lite go i kroppen. Sitter kvar ett tag till. Men nähä, det kom visst inte idag heller. Det är bara att ta sig i kragen och sätta igång. För jag vet ju att om jag inte tar min runda idag så kommer min träningskompis i Valla ( bor själv i Stockholm) att bli fly förbannad. Vi tränar på var sitt håll. Men tränar tillsammans. Vi ska efter att vi har gjort träningen i ett år tillsammans ut på en weekendresa. vi sporrar varandra med att skicka SMS, bilder på Insta och använda telefonen som en telefon, ett samtal. Visst är det svårt, jag fick köpa lite roliga träningskläder för att sporra mig ännu mer, du vet, en snygg vattenflaska med krok som jag kan hänga i byxorna när jag inte dricker. En snygg färg på tröjan som gör att jag vill faktiskt ut och träna för jag vill visa mig in den snygga färgen.
    Träningen går ganska bra och vi tar ett steg varje dag. mot weekendpriset!! och kanske en vinst här också!!

  15. bästa motivationen efter semestern är att försöka jobba tillbaka konditon och musklerna, känslan när man börjar känna att de går framåt med allting. de gör att man tar sig ut/iväg att träna.

  16. Jag behöver inte peppa mig. Att gå på gymmet är så naturligt och invant att jag inte ens tänker tanken att låta bli. Tvärtom – jag ser bara positiva bilder framför mig, träffa likasinnade, känna hur bra kroppen mår av olika rörelser..
    Jag blir en gladare person helt enkelt.

  17. Maria Andersson

    Jag har en före och efterbild uppsatt på kylskåpet.Med bilden av mig 32 kg tyngre är det inga problem att hitta motivationen till att både äta rätt o ta mig på gymet eller ut i skidspåret!

  18. Lena Eriksson

    Jag tänker som så att går jag inte idag så kanske det regnar i morgon och då går jag inte heller och då blir 2 dagar efter varandra som jag inte är ute och går och då har jag ju förspillt 2 dagar av mitt liv till ingen nytta.
    Jag önskar ej vara med och tävla om plats i Vasaloppet.

  19. Nu är jag så lyckligt lottad att jag har en enorm träningsglädje, jag gillar helt enkelt att röra på mig. Men ibland händer det ju att soffan känns extra skön när det är mörkt och kallt ute. Då bestämmer jag mig för att jag ska ta mig ut en stund, utan tvång på att jag ska springa eller hur länge jag ska vara ute. Jag byter om till träningskläder och ger mig ut. Oftast så kommer jag igång att springa, och springer så långt jag vill och i det tempot som känns bra. Nån gång händer det att det bara blir en kort promenad, men det spelar ingen roll, jag är nöjd med mig själv ändå och tycker att jag har gjort det bra. Träning ska vara lustfyllt och inte fullt med krav. Man ska berömma sig själv och vara nöjd med det man presterar.
    Om jag nu anser mig duktig på att träna kan jag säga att jag är urusel på att delta i lopp mm, kan aldrig komma mig för att anmäla mig. Så att vinna en plats i Vasaloppet vore ju otroligt roligt, det kan få mig att äntligen genomföra en Svensk klassiker. Och hur roligt skulle inte det vara?

  20. Som gammal idrottstjej numera en riktig soffpotatis har jag fått allt svårare att komma igång. Men sist det lyckades riktigt bra sparade jag och min kompis en guldtia varje gång vi tog oss ut och motionerade. Det blev en hel del och vi kom oss ut! Vi blev lite som småbarn inför jultomten! Efter att ha varit flitiga räckte pengarna till en resa till Stockholm med hotellboende och start i Tjejmilen!
    Efter det kom det många om och men i mellan, men nu är vi på g igen! Men Vasaloppet får vänta!

  21. Annika Nilsson

    Jag tänker inte så mycket, ger inte mig själv något val. Träningen ingår i den ”dagliga kosten”. Likaväl som det i den dagliga kosten ingår att man ska borsta tänderna, tvätta, äta, sova osv osv. Det är alltså inget man kan prioritera bort. Man bara gör det! Skulle jag ge mig själv ett val att det går att prioritera bort, så skulle jag kanske göra det. Men det är oförhandlingsbart hos mig! Ganska enkelt faktiskt!
    Vasaloppet överlåter jag till någon annan!

  22. 1. Jag lägger fram färgglada kläder kvällen innan, ringer någon av mina fantastiska vänner och bestämmer om och vad vi ska träna 🙂 är de sedan att hon/han har en seg dag pushar jag och givet vis tvärt om. Ett lätt vinnande koncept, jag har aldrig en ”möjlighet” att missa ett tänkt träningspass 🙂 och med genemskapen vi har, har vi alltid roligt även på de tuffa passen 🙂

    2. Vasaloppet hade varit fantastiskt att få uppleva 🙂 ett nytt stort steg från öppetspår som jag deltagit i utan att direkt kunna åka skidor. Men det som inte dödar de härdar 🙂

  23. […] det både ett Öppet Spår och utför med barnen, och det känns passande att meddela vinnaren i tävlingen om en startplats till Vasaloppet 2014 här ifrån. Tillsammans med Kiviks Musteri och En […]

  24. Jag hade skickat in bild men missat att skriva här tror jag. Jag peppar mig med att träna varierat och att vara ute. + att jag har köptvång skidpaket, så nu är det bara att ge sig ut i spåret :-))
    Har även börjat anmäla mig till tävlingar så nu jäklar 🙂

  25. Inte. Köptvång. Köpt :-))

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *