Bli-gravid-tips

Träningstips för gravida och för att ta sig i form efter en graviditet kan man läsa lite överallt, men hur träna när man VILL bli gravid? Jag har fått flera mail om detta och kan bara tala av egen erfarenhet, men eftersom jag har 3 graviditeter bakom mig måste jag ha gjort något rätt. Dock gäller dessa tips mest dig som redan tränar.

  1. Sänk nivån. Själv går jag alltid in till 100% för det jag gör, med träning och annat, men eftersom jag då hade ”bli gravid” som största mål tränade jag lugnare. Anmälde mig inte till några lopp och nöjde mig med ”lagom”. Varje missat pass såg jag som ett steg mot att bli gravid. Så fortsätt träna, men lägg ingen press på prestation eller resultat. Alla har vi olika nivåer, så tänk att du sänker din egen ett par steg om du tränar mycket och hårt.
  2. Mat. I vanliga fall är jag inte hysteriskt noga med att undvika sötningsmedel, att äta ekologiskt eller alltid få i mig grönsaker, men när jag velat bli gravid har jag varit noggrannare med detta. Dessutom har jag ätit mer regelbundet, sett till att inte ligga på minus i energi och att få i mig av alla näringsämnen. Dieter går bort om du vill bli gravid.
  3. Kroppsfett. Inför varje graviditet har jag gått upp ett par kilo för att bli gravid. För låg andel kroppsfett försvårar chanserna, men så även för stor övervikt. Mellan 20-30% är normalt och det du bör sikta på. (På bilden ovan, fotad för Expressen 2010, ville jag bli gravid och tränade inte lika hårt som nu inför Klassikern – därav mer kroppsfett även om jag var i god form då också. En livsstil jag kommer lägga mig på när målet med loppen är avklarat).
  4. Stress. På samma sätt som att för mycket och hård träning stressar kroppen gör psykisk stress det. Försök att inte tänka så mycket på att ”bli gravid” och skala ner övriga ambitioner. Hoppa över saker du absolut inte måste, unna dig själv att slappa i soffan istället för att rensa garderoben och tacka nej till uppdrag och inbjudningar du egentligen inte har lust eller tid för.
  5. Ge det ett år eller två. Har du regelbunden ägglossning är det ändå inte många dagar du kan bli gravid så ha tålamod. Blir du ändå inte gravid – sök hjälp på en fertilitetsklinik. Vänta inte utan boka tid för att kolla upp så att allt står rätt till. Många blir avstressade och därmed gravida bara av vetskapen att de ska få hjälp.

Och du som inte redan tränar och vill bli gravid – vänta inte med att börja. Det kan faktiskt underlätta för kroppen att bli gravid om du rör på dig på en lagom nivå och håller cirkulationen uppe, får lyckohormoner och andra positiva effekter. Dessutom bra att fokusera på annat än önskan att få barn även om jag vet att det är svårt.

18 kommentarer

  1. nathalie persson

    vilket himla fint inlägg Anna. Du är så klok!

  2. Intressant inlägg Anna. Håller med om att jag tror att om kroppen mår bra kan/vill den bli gravid. Sedan är det såklart inte alltid det går ändå precis som du skriver. Men vi kan i alla fall ge den de bästa förutsättningarna.

    1. Precis Terese! Det är svårt det där. Gäller samtidigt att inte bli för manisk att ”träna lagom”, ”äta perfekt” osv. Ett avslappnat förhållande är bäst, men jag vet hur det är när man verkligen VILL ha barn så innerligt mycket. Då vill man göra allt i sin makt..

  3. Snälla, använd inte uttrycket ”egna barn” som motsats till adoptivbarn. Ett adopterat barn är precis lika mycket ditt eget som vilket ”magbarn” som helst. Använd istället biologiska barn respektive adopterade barn om du vill göra den uppdelningen. Många, många adoptivföräldrar får höra detta uttryck till leda, och även om vi som vuxna människor kan inse att personen som pratar om att få ”egna barn” nästan aldrig menar något illa, så är det svårt, inte minst för de som själva är adopterade (och kanske fortfarande barn) att få höra detta uttryck utan att uppfatta en värdering i det.

    1. Förstår att detta kan vara känsligt Lina så jag har ändrat. Självklart blir ett adopterat barn ditt lika mycket ditt som ett biologiskt.

  4. Att stress och graviditet hänger ihop finns inte belagt, det är mer ett sätt att skuldbelägga kvinnan tycker jag. Samma med för mycket fokus på ekologisk mat osv. Hur skulle barn annars födas i tex Syrien el Bangladesh? Däremot är övervikt en faktor – eller undervikt – så att träna lagom är alldeles utmärkt!

    1. Jag skriver bara hur jag själv gjort, utan vetenskapliga belägg.

  5. Hej Anna! Har du något bra tips på hur man får slankare ben och smalade vader? Skulle vara sjukt tacksam för svar!

    1. Elin – i den här bloggen skriver jag inte om ”hur man blir smalare”. Däremot skriver jag om träning för att ha kul, för prestation & för att må bra. Hoppas du förstår & jag är säker på att dina ben och vader är fina som de är.

      Kram!

  6. Jo absolut det är rätt att du inte skriver att det är vetenskapligt, det där med stress stör mig lite bara,..om man n är stressad för att man inte blir gravid, hur ska man kunna koppla bort det?! Ett annat tips är att äta folsyra!

    1. Nej jag vet Moa! Det ÄR inte lätt, men det är bra att sänka stressnivån på annat om det går. Som jag skrev – övriga livets ”måsten” är bra att dra ner på. Även om läkare mfl. säger att det inte påverkar tror jag det har en inverkan på oss. Men som sagt – det är bara egna erfarenheter jag talar utifrån.

      Folsyra är absolut bra att äta & finns bl.a. i Mitt Val Kvinna som ger dig alla andra vitaminer/mineraler du kan behöva om du har brist på något.

  7. Tack Anna! Jag vet att en del upplever adoptivföräldrar som rabiata ibland, och knappt vågar prata om ämnet av risk att välja fel ord som kan såra någon. Det är såklart inte meningen att det ska vara så, försöker därför mig på lite ”folkbildning” när tillfällen dyker upp!

    1. Bra Lina! Jag vill gärna lära mig rätt ord 🙂

  8. Självklart förstår jag det! Din blogg, du som väljer vad du vill skriva om 🙂

  9. Intressant inlägg!
    Jag är livrädd för att inte kunna bli gravid. Desto mer tiden går och ju äldre jag blir (även om 21 såklart ”inte är någon ålder” i sammanhanget..) så vill jag det bara mer. Förr var det väl mer ett alternativ… ”kanske”… ”om det känns rätt då”… ”nån gång sen”.. men nu är det mer, klart jag vill ha barn?! Någon som kallar mig mamma. Åh jag blir typ helt till mig bara jag skriver om det haha.
    Jag är alldeles övertygad om att stress påverkar chanserna att bli gravid. Inte minst psykisk. Som Terese skrev, en kropp som inte mår bra själv – hur ska den kunna/vilja producera en annan människa?! Makes no sense.
    Sist men inte minst : gud vad vacker du var som gravid! Alltså, du är vacker NU, men jag älskar gravidmagar… äh du fattar. Ska sluta svamla nu 🙂
    Kram!

    1. Du kommer bli en helt fantastisk mamma Fanny. Vacker, klok & grym på att laga mat 🙂

      Jag älskar också gravidmagar. Har aldrig känt mig vackrare eller mått bättre än när jag varit gravid 🙂

      KRAM

  10. Tack för ett bra inlägg. Jag vet med mig att jag måste ta det lugnare. Det största problemet är att för mig är träning väldigt avstressande så mår jag dåligt eller är stressad så blir gärna träningen en frizon, vilket kanske inte är det bästa om man försöker få barn. Vi har försökt få barn ganska länge blev äntligen gravid i vår men fick missfall i juni. Sen dess har hormonerna spökat och som det är nu vet jag inte ens om jag har ÄL. Känns lite hopplöst just nu. Men de ”kommer väl när de kommer” som alla som har lätt att få barn gärna säger till mig. Tack för dina ord och din fina blogg med sunda värderingar som ofta får mig att tänka mera det sunda hållet. 🙂 kram från mig

    1. Tack själv Karin! Och du – tveka inte att söka hjälp om ni inte blir gravida. Det brukar kännas skönt att veta om allt ser bra ut.

      Kram & lycka till!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *