Enkla god-till-allt-såsen

vitl_sas

Brunsås, vitsås, toppstuvning och bottenredning – det ligger som en såsig dimma i bakhuvudet från skolans hemkunskap, men nej – jag är helkass på varma såser. Något jag däremot ofta gör är kalla såser. Här är basen till min favorit:

  • Créme fraîche alt. turkisk yoghurt (+ naturell yoghurt om den blir för tjock i konsistensen)
  • Pressad vitlök
  • Salt och peppar

Mängd anpassar du efter smak och antal portioner. Såsen står sig bra ett par dagar i kylen så ett tips är att göra mycket så har du till flera måltider. T.ex:

tonf_vitlsas

Matevete och tonfisk.

pita_kottf

Pitabröd med köttfärs och diverse annat gott.

kyckl_klyftp

Kycklingfile med klyftpotatis.

laxrulle2

I en tunnbrödrulle med bl.a. lax, ris och avocado.

Så simpel, så god. Går dessutom lätt att variera genom att smaksätta med t.ex. avocado, soltorkade tomater, fetaost, gurka, pressad citron, senap, chilisås.

9 kommentarer

  1. Ett tips på varm sås:
    värm creme fraiche, pressa ner valfritt antal vitlöksklyftor, smula ner lite av en buljongtärning (tycker själv att köttbuljong är godast om jag ska äta just nåt m kött till, men det är ju ett och annat e-ämne).

    1. Inte svårare än så? Tack för tipset Anna 🙂

  2. Åh! Tack fina du….. älskar kalla såser, och denna blir ju perfekt till morgondagens middag =)

  3. Addera citronflingsalt och saften från en halv citon till grekisk yoghurt = perfekt till fiskrätter
    Addera en mosad avokado till den sås du redan har som favvo och få en annan typ av guacemole!
    Addera rivna morötter till den sås du redan har där och få morotstzatsiki!
    Prova att klippa ner lite mynta i den sås du redan har för ny spännande touch!
    Strimla soltorkade tomater och klipp ner basilika i den sås du redan har och du får en helt ny variant!

    Kram från Sofy som alltid alltid har grekisk yoghurt i kylen. Eko, såklart! 🙂

    1. Såklart Sofy! Jag blir snart ruinerad på alla eko-produkter men det känns SÅ värt! Tack för inspiration till fler sås-varianter

  4. Kajsa Flodén

    Funkar den även som frukostyoughurt till müslin?? Tycker det är svårt att hitta en bra yoghurt/fil.

    1. Kajsa – absolut! Den är kanske lite stabbig i konsistensen, men personligen tycker jag det är gott. Ett förslag är att ha grekisk/turkisk yoghurt som bas & hälla lite vanlig naturell yoghurt över för en lösare konsistens.

  5. Hej! Vilket underbar blogg du har! Så glas att jag hittade en blogg som dig. Den visar på verkligheten vilket känns skönt i all denna ”fitnesshets”. Jag har en fråga, undrar om du skulle vilja exemplifiera en matdag nuförtiden jämfört med en innan behandlingen, skulle vara kul att se på skillnaderna 🙂
    Tack ännu en gång för att du bloggar och berättar, kramar Nathalie 🙂

    1. Nathalie – vad roligt att du gillar bloggen – välkommen! 🙂

      Jag har lagt upp ett par matdagar hur de kan se ut nu. Dock är detta från när jag följde ett matschema så idag äter jag mycket mer fritt enligt hunger etc, men här har du exempel:
      http://www.annalissjanis.se/2013/12/04/en-dags-maltider-nu-och-da/
      http://www.annalissjanis.se/2014/01/30/maltidsdag-i-lindvallen/
      http://www.annalissjanis.se/2014/02/06/gardagens-maltider/

      Kram!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *