Muskelegenskaper & träningstyp

lidingoloppet_mal

Att olika muskeltyper har olika egenskaper är ingen nyhet, men att det enkelt går att testa själv vilka muskelegenskaper du har med ett gentest är nytt. Jag har alltid trott att jag har bra anlag för uthållighetsidrott, vilket bevisades när alla lopp i Klassikern gick så bra förra året. Men för någon vecka sen gjorde jag ett självtest för klassificering av muskelegenskap som visade att jag har anlag för explosivitet i mina muskler (musklernas förmåga att utveckla hög kraft under kort tid). Det betyder att jag har lättare att bygga muskler och att dessa har förmåga till snabb och explosiv kraftutveckling. Detta kan vara en fördel vid sporter som t.ex. sprint, crossfit, pump och kraftidrott – inte långlopp alltså som jag trott.

Men som jag sagt innan blir du bra på det du tränar, och eftersom jag körde mycket långpass inför Klassikern blev jag ju bra på det – oavsett gener. Kroppen lär sig utnyttja de muskelfibrer som behövs, men det är ändå intressant att veta kroppens genetiska förutsättningar. Vet du det är det lättare att förstå varför kroppen svarar som den gör på viss typ av idrott, och jag har själv märkt stor skillnad på konditionen när jag kört mycket intervaller – den typ av snabbhets- och HIT-träning mina muskelceller svara bäst på, men som kräver längre återhämtning. Också bra att känna till om du gillar högintensiv träning.

gentest

DNA-testet av muskelegenskaper finns att köpa för 399 kr här, hos Apoteksgruppen, Lloyds och Apotek Hjärtat och du gör det enkelt hemma med en bomullspinne som sen skickas på analys. Sen visar testet vilken genvariant av ACTN3-genen man är bärare av och om man har förmågan att producera proteinet α-aktinin-3 vilket ingår i uppbyggandet av snabba muskelfibrer.

Det finns även tester för att ta reda anlag för övervikt, förhöjd blodsockernivå, kolesterol, olika allergier, könssjukdomar och fertilitet. Mer info om testerna här.

seger_mossa

Sen är bara vetskapen om att ”min kropp är bra på det här” en mental vinst för att det ska gå bra. Precis så tänkte jag själv när jag idag sprang 4 stycken 4-minutersintervaller runt Djurgårdskanalen i morse. Att ”mina muskelceller är bra på högintensiv träning!”, och så tryckte jag på lite extra, trots att blodsmaken var när vid 4e intervallen. 

P.S. Lite träningsmode på det. Måste slå ett slag för FICKOR i löpjackor. Fickor som rymmer mobil, näsdukar och nycklar är främsta skälet till val av jacka när jag ska ut och springa. Min från Casall har två bra med dragkedja. Bra Casall! Även mössan från Seger är praktisk. Kaxig utan att jag behöver höja någon av mina trötta armar 🙂 D.S.

3 kommentarer

  1. Nu är det säkert så att Du är sponsrad för att skriva om självtest och därför se mer kritiskt på det. Det är viktigt att ställa sig frågan hur tillförlitligt testerna egentligen är! Vad är det som säger att det är just generna man testa? Enligt forskare är dem verkligen INTE något att gå efter och framförallt inget viktigt för en motionär (även om de tror att de är elit) att veta. Vad ska man göra med den informationen?

    1. Hanna – helt rätt av dig! Det är främst eliten som har nytta av att veta detta. Då kan genen vara avgörande, men som du säger är det inte lika relevant för oss motionärer. Mest kul att veta, och ja – jag fick testet hemskickat.

  2. […] Sprintgener eller inte – jag är en seg jävel. Gillar att ligga och mala kilometer efter kilometer ihop med en vän eller lyssna på radio. Skratta åt låg humor på Energy, fånga solen som till slut dök upp och känna friheten i att kunna förflytta mig själv långt utan behov av fordon. […]

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *