Chiapudding & frågesvar 1

jag_chaip

Alla snackar om chiapudding – i alla fall i flera av bloggarna jag läser, och som nyfiken apa var jag tvungen att testa. Som du ser på tajtsen var det vid gårdagens frukost jag åt det och ja – min variant blev god, även om det inte var själva chiafröna som påverkade smaken. De mest ”fyllde ut” och gjorde förhoppningsvis lite nytta inombords tillsammans med ostmacka, bär och nötter.

chaipudding

Chiafrön innehåller mycket essentiella aminosyror, protein, antioxidanter, vitaminer, mineraler och framför allt Omega-3. Faktiskt så mycket som 8 ggr mer än lax. Dessutom 15 ggr mer magnesium än broccoli, 5 ggr mer kalcium än mjölk, 3 ggr mer järn än spenat och 3 ggr mer antioxidanter än blåbär. Ett riktigt superlivsmedel med andra ord.

Fakta från Hur Bra Som Helst.

Min chiapudding:

  • ½ dl chiafrön
  • 2 dl yoghurt (kan ersättas med mjölk/mandelmjölk/kokosmjölk etc.)
  • 0,5 dl Gourmet-Pro vanilj
  • 2 msk gojibär
  • blåbär, hallon, mango
  • nötter
  • kokosflingor

Men precis som med kosttillskott – man jag inte leva enbart på frön, men som komplement till annan mat är det ju toppen med extra näringsrika livsmedel.

Apropå kost och näringsämnen fick jag följande fråga av en läsare:

Hur äter du nu när du tränar en hel del igen och rör dig på jobbet? Är det som under din mandometer-behandling? Äter du samma mängd mat och med lika mycket kolhydrater som under behandlingen? Ibland så verkar det som att du äter mindre och mer nyttigt igen, vilket jag inte får att gå ihop med den ökade träningen efter uppehållet.

Du är en förebild för många av oss härute och det du skriver om inspirerar i alla fall mig till att ta tag i mina extremt strikta vanor. Du visar att det går 🙂 Därför vore det kul att få läsa lite mer om hur du tänker nu kring detta. Tack för att du delar med dig av massa bra saker varje dag! Här kommer en stor kram till dig. KRAM!

Mitt svar:

Just nu njuter jag av att kunna plocka bland det jag lärt mig under behandlingen på Mandometerkliniken och det som var bra av det jag åt innan. När jag var som sjukast var det framför allt att hoppade över måltider, att jag inte tog mig tid att äta när jag var stressad, och att jag nästan aldrig åt några kolhydrater (förutom inför träning. Till alla LCHF-anhängare – det behöver inte vara farligt, men då ska man äta tillräckligt med energi från fett) som var galet – inte VAD jag åt. Nu kan jag alltså äta liknande som förr men med mer kolhydrater ibland, mindre ibland och mycket utifrån sug och vad tillfället bjuder på.

Eftersom jag nått min normalvikt ligger inte fokus på att äta lika stora mängder mat som under behandlingen (då jag åt även om jag var mätt), men jag äter vad jag skulle säga ”normala portioner”, utan förbud och tills jag är nöjd. Så avslappnat som möjligt helt enkelt. ”Nyttiga saker” väljer jag oftast automatiskt eftersom jag tycker det är godast och det är något jag är uppvuxen med, men jag har inte heller några problem att t.ex. äta glass eller en crossiant till frukost om det bjuds.

Jag äter mindre måltider ibland och större måltider än under behandlingen ibland utan tendens att ”tömma skåpen” ex. bara för att det är lördagkväll (något jag hade tendens till när jag låg konstant back på energi). Jag känner att jag har hittat ett inre ”lugn” där tankarna inte bara kretsar kring mat. Tillfället, suget och hungern styr, men jag är även mån om min kropp och vill ge den bra näring för att orka med mitt aktiva liv, få bra effekt av träningen och hålla mig frisk. Därav blandar jag in endel ”superlivsmedel” även om det inte är något jag känner att jag ALLTID måste ha.

Så en mix av bra byggstenar, energi, njutning, mättnad och nyfikenhet beskriver min kost bäst. Och det ena utesluter ju inte det andra 🙂

Stor kram tillbaka ♥

shake_agg

Igår åt jag lyxlunch med rester av Shake Mushi – lax, ris, sallad och majonässås som vi hade hemma. Jag testade samtidigt flytande äggvita och gula, ”Knäckt&Klart” som jag fått hem från Sjärnägg. Jag micrade helt enkelt laxen med äggvita + ett vanligt ägg (med gula). Praktiskt utan skal? Javisst om du t.ex. ska göra maränger eller majonäs, men jag vet inte. Även om jag är liberal till olika produkter kan jag upplysa om att du även får i dig konserveringsmedel, surhetsreglerande medel och salt. Som med allt – vid vissa tillfällen kan det vara smidigt, men det är kombinationen av äggvita och äggula som gör ägget så nyttigt. I påsk blir det inga ägg ur tetraförpackning för min del 🙂

7 kommentarer

  1. Vilken massa nyttigheter det är i chiagröt! Måste testa 🙂
    Perfekt med omega3-källa då jag är vegetarian 🙂

  2. Hej! Har en liten fråga angående chia-fröna, alla dessa nyttigheter får man i sig de på en portion eller måste man äta stora mängder för att det ska komma upp i någon märkbar skillnad från ex broccoli och lax? Eller blir en portion frön lika mycket som en portion broccoli? 🙂

    1. Bra fråga Karin, men jag antar att det är per 100 g.

  3. Men vad roligt att du sprider informationen vidare om chiafrön, detta fantastiska livsmedel! 🙂 Ha en fin dag!

    1. Tack själv för bra fakta på din blogg. Väldigt fin & inspirerande 🙂

      Tack desamma & glad påsk!

  4. Chiafrön är så bra och gott att just göra pudding på. Här är min favorit: http://hovkonditorn.blogspot.nl/2013/11/chocolate-chia-pudding.html Jag brukar också blanda i klick jordnötssmör, mums 🙂
    Jag gillar även att blanda dem i bröd, i energibollar och på frukostkvargen.

    Kram, Katarina!

    1. Ja, det var ju inte så dumt. Lätt att ha i gröt eller vad som helst för extra näring.

      Tack för tipset! Med choklad & nötsmör måste jag testa 🙂

      Kram

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *