Kom-igång-tips hösten 2014

bil_glasog

Hemma igen efter några veckor på vift blir det automatiskt så att vi blickar framåt. I bilen pratade vi om hösten och jag gjorde upp inre to-do-listor över allt från att vattna blommorna på en gång vi kom hem till vilka möten jag ska boka. Sommaren är långt ifrån slut – för många börjar semestern nu, men annars är hösten den tid då de flesta av oss sätter upp nya mål med det mesta.

vag

Speciellt efter dessa underbara veckor är det lätt att se positivt och våga satsa. Vi är ju inte i behov av att spara pengar till en solresa på en gång..

Förra veckan svarade jag på frågor om att komma igång med träningen efter sommaren till tidningen Sofies Mode. Numret kommer i september men tills dess får du 11 tips nedan. Även om semestern pågår för fullt kan det ju vara skönt med en lista att gå efter när det är dags.

  1. Gör en research över ditt intresseområde. Vad ska du träna? Utomhus eller på gym? Var? Kolla upp olika gym om du inte redan har ett träningskort eller fråga andra. Webben och sociala medier är kanonbra informationskanaler.
  2. Avsätt träningstid som INTE går att ändra (ha det som mål i alla fall) precis som du gör för att se det där TV-programmet. Planera in runt 2 gånger i veckan (d.v.s. inte för många så att det känns stressande) i kalendern och värdera lika högt som jobbmöten.
  3. Vet du inte säkert vad du vill träna eller har ett speciellt mål – testa olika saker för att få upp träningssuget och tills du hittat något du tycker om. Ofta kommer det nya gruppträningsklasser till hösten och kanske är det något för dig. Eller byt träningsform helt. Börja springa istället för spinning. Gör det du tycker är kul så är det lättare att hålla i.
  4. Planera och sätt upp mål. Behöver inte vara en tuff tävling – att ”må bra” räcker. Även den formen av träning kräver planering. Jag har skrivit mer om mål här och här.
  5. Boka upp en tid med en instruktör/PT på gymmet första dagen. Berätta för honom/henne om dina mål och du får ett program och slipper ”hatta runt” utan att veta hur du ska göra. Jag finns tillgänglig i den här fina lilla privata lokalen på Östermalm där du enbart betalar för PT-träningen (850 kr/h), får en handduk, hygienartiklar och möjlighet att få dina träningskläder tvättade. Intresserad? Kontakta mig på trendotraning@gmail.com
  6. Eller kontakta en kompis redan idag, sätt upp gemensamma mål och synka era kalendrar för att träna ihop under hösten.
  7. Du som inte har gymkort men ändå vill ha hjälp – boka PT-online. Även där kan jag hjälpa dig och om inget paket passar dig – maila mig så fixar jag ett!
  8. Ladda ner en rolig app (20 tips) att registrera din träning med.
  9. Boka ett inspirerande konvent, t.ex. Hälso- och träningsweekend Sälen 10-12 oktober (under hotell-paket-träning) där jag kommer leda löpning och yoga, ett nytt träningsevent för hela familjen ute på Wenngarn i slutet av september som jag är med och arrangerar (mer info kommer), en vän tipsar om att Crossfit Norrtälje anordnar 6 veckor av utmanade och rolig utomhusträning, jag och Milla kommer arrangera fler Get Out to Workout och senare i höst har du Be Your Best Convention 8 november.
  10. Köp nya träningskläder som du känner dig snygg i. Och snygga kläder måste såklart användas! 🙂
  11. Känns det fortfarande motigt? Läs mina 11 motivationstips och tvinga dig själv att träna de första veckorna – det tar ett tag innan du kommer in i en ny vana, men så länge det är ett självvalt beslut att komma igång lovar jag att du snart kommer älska den. Ja, för träning ger verkligen lyckoendorfiner som sen är svåra att leva utan.
hh_bil

Mina egna höstplaner berör mer jobb, ev. studier och familjeliv än träning som är en självklar del i mitt liv för att må bra. Det gick ovanligt lätt att resa hem igår. Ingen som kräket ner sig, inget bråk, inga protester efter varje liten bensträckare för att vi måste åka vidare. Men ändå. Familjen är inte komplett och jag saknar redan våra två bustroll. Samtidigt är det bra för Hugo och Hampus att få all uppmärksamhet. 3-åringar är fantastiskt charmiga men också krävande, stör storbarnens lekar och testar gränser. En veckas längtan och möjlighet att göra saker som passar en 7- och 9-åring blir perfekt efter en lång sommar ihop.

1 kommentar

  1. […] av mina kom-igång-tips var att köpa nya träningskläder som du känner dig snygg i och gärna visar upp. Under våren […]

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *