Rörlighetssekvens för löpare 1 -övningstips i film

Många blir stela och korta i höftböjaren löpning men även stillasittande, och skulle må bra av mer rörlighetsträning. Själv ska jag strax gå på en timmes yoga, men ett tips för dig som inte har möjlighet att komma iväg på ett helt pass är att du lägger in en kortare rörlighetssekvens i samband med din löpning/styrketräning/annat.

I filmklippet visar jag en rörelse där du både kan sträcka ut bröstet i ”hunden”, på baksida lår/vader, förbättra rörligheten i bröstryggen och mjuka upp i höft- och säte. Områden som kan ställa till med problem i andra delar av kroppen om de är stela. Dessutom är det en väldigt skön känsla när spänningarna släpper och kroppen blir sådär mjuk och avslappnad.

Ha en skön söndag!

9 kommentarer

  1. Du strålar verkligen! Blir så glad av dig och din blogg

    1. Anna – och jag blir glad över att du känner så. Tack för att du berättar det för mig! 🙂

  2. Så fort jag såg denna övning var jag tvungen att testa! O herregud va bra! Den kommer jag fortsätta göra! Klockren för mig som gillar både löpning & yoga! Tack för tipset! :))

    1. Johanna – visst är den skön! Kul att det är något du får användning för 🙂

  3. Toppenbra tips. Ska göras fler gånger =)

  4. Ann-Louise

    Perfekt, den måste jag prova! Jag sitter en hel del på jobbet och är kort i höftböjaren men även sätesmuskeln är alldeles för tight… kanske det här kan vara en bra övning?!

    1. Ann-Louise – den här är garanterat bra för dig. Testa!

  5. Hej! Jag har testat men fattar inte riktigt sekvensen. Varför ha benet som korsar under kroppen rakt? För mig ger rörelsen mest en rotation i nånstans i mitten av ryggraden vilket inte känns helt bra + att det töjer på lårets utsida. Med böjt ben tar det mer i rumpan. Tacksam för svar!

    1. Anna – den här är mer för att mjuka upp senstråket just på utsida lår, vilket är sammankopplat med rumpan och även löper över knäskålen. Böjer du benet slackar du muskeln på utsida lår och får inte samma töj av den även om det känns mer i rumpan. Och tanken är inte att du ska rotera i ryggen, men kanske du är stel där varför det drar lite extra.

      Vill du främst töja rumlar rekommenderar jag istället ”duvan” (yogapossition) eller som du skriver, att du böjer benet.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *