Julstress -så övervinner du den

junior_lucia

Känner du pulsen från alla stressade föräldrar och uppskruvade lusse-nissar? Eller är du en sån med förmåga att skärma och låta livet ha sin lugna gång oavsett vad som sker runtomkring? Själv undviker jag att stressa så mycket jag kan, men när Jonas är bortrest är det ibland svårt. Igår hade tvillingarna luciaframträdande kl 15 och Hampus kl 16, men det löste sig genom att min Spiderman-Lucia och pepparkaksgumma fick stanna med fröken och fika en stund extra. Jag vill finnas där för alla mina barn.

luciabarn2014

Mina barn gillar både att sjunga och klä ut sig, även om de inte bjöd på några leénden på bilderna. Älskade ungar!

Ja nog är det gulligt och mysigt med lucia och julförberedelser, bara du inte stressar upp dig och kör på och blir sjuk/helt slutkörd när julledigheten väl börjar. Mina tips för att undvika detta:

  • Julklapparna: Kom överens med din vuxna släkt och vänner att ingen får köpa julklappar, eller t.ex. bara för 100 kr. Till barnen – beställ allt på internet och skicka direkt till tomten, eller köp julklappar långt i förväg, när det är rea någonstans eller som jag och Jonas vid vår New York-resa i oktober.
superjuice

Jag har fått hem hälsokedjan Life´s nylanserade superjuicer med Pure Aloe Vera, Sea-Buckthorn och Goji som går att späda med vatten till måltidsdryck, blanda i smoothie eller som en shot. Fullproppade med inflamationshämmande antioxidanter.

  • Maten: Du måste inte servera hemgjorda köttbullar och sillar, göra eget pepparkakshus och eller laga traditionell mat ingen ändå äter. Tänk kvalité istället för kvantitet! Och under de sista dagarna fram till jul – keep it simple! Helt ok att leva på konserver, gröt etc. så länge du får i dig all näring du behöver. Boosta mat och dryck med näringstät mat mellan lussebullarna för att stärka immunförsvaret, något som ofta tar stryk av för mycket stress.
flaskkras

Ju mer du skyndar ju långsammare går det oftast. Och bilden är inte fake – jag tappade faktiskt flaska i all hast = ännu mer att göra.

  • Våga välja bort: Kanske du inte behöver besöka hela tjocka släkten eller gå på alla julbordsinbjudningar? Vem bryr sig om julduken är styrkt, och för dig som liksom jag är aktiv på sociala medier – ta en paus eller blogga bara någon gång ibland. För mig är bloggen en del av mitt jobb men jag drar ner på antal inlägg, att läsa andra sidor, tid på Facebook m.m. i hektiska perioder. För visst är det din familj och vänner du har nära som betyder mest – inte 500 ytliga kontakter på nätet?
  • Ta hjälp. Du måste inte vara ”en Ernst Kirchsteiger”. Låt en städfirma göra julstädningen, kör knytkalas där alla lagar sin specialité, anlita barnvakt om du har jobb med deadline innan jul och hjälps åt. Själv har jag goda grannar som barnen ofta kan vara hos/vi ha deras barn här, och nästa vecka har jag bokat barnvakt för att gå på en middagsdate med vänner.
foamroll_utlar

Nu har jag inte sprungit på en vecka och knät känns redan bättre, men jag fortsätter ändå att rulla låren och träna rörlighet, vilket samtidigt ger välgörande lugnare träning. På måndag ska jag träffa naprapat-Gustav som är expert på skador eftersom jag vill veta exakt orsak/bästa metod att behandla knät på. 

  • Träningen: Precis som hård träning bryter stress ner kroppen, så kanske du ska välja lugnare träningsformer? Fortsätt träna, men lägg undan prestationskraven ett par veckor OM du har ett hektiskt liv för övrigt. Ex. kör skön underhållsträning med fokus på andning och mental avkoppling, kortare pass med uppbyggande basövningar och spar energi så att du har över till allt annat också. Vardagsmotionera/träna gärna utomhus vilket är optimalt för att varva ner, djupandas och få dagsljus som motverkar depression. Och under julhelgerna kanske du får extra mycket tid för träning utan stress? Eller bara gå promenader om det är vad du behöver.
gardet_vintersol

Overkligt att det är mitten av december när man ser bilden från gårdagens soliga Gärde. Jag passade på att andas lite extra och fånga några strålar på promenaden till/från jobb och luciaframträdanden.

Sist men inte minst – ANDAS! Inte bara i samband med träning, utan så fort du känner att hjärtat börjar slå snabbare p.g.a. stress. Långt ner i lungorna som vid yoga. Jag gillar den där reklamen för Alladin-choklad som går på TV just nu: ”Hur kommer det sig att ju mer du jagar julefriden – ju längre ifrån den kommer du? För det julen egentligen går ut på är att göra så lite som möjligt, så länge som möjligt”.

Jag älskar allt kring julen och har hittat mina sätt att kunna njuta av det genom ovanstående. Blir du stressad av allt inför julen?

12 kommentarer

  1. #julefrid2014 – bästa hashtaggen ever! 🙂

    1. Ja, den ska jag använda i fortsättningen Mia! 🙂

  2. Riktigt bra inlägg, Anna!
    Jag har blivit b.ä.t.t.r..e. på att släppa saker som jag ändå inte kan påverka. Men jag kan säkerligen göra mer.

    Kram M

    1. Bra M – samma här! Träning är bra för att stressa ner, men inte om det tar tid från annat så att ändå blir stressigt. Man får helt enkelt balansera – släppa vissa saker, låta det vara lite stökigt & lägga tid på det man prioriterar mest. För mig spinning & en stund i parken med barnen 🙂

      Kram & trevlig kväll!

  3. Bra tips och bra med påminnelse om att verkligen tänk efter vad som är det viktigaste. Jag tycker att jag alltid gjort som det passat mig och min familj bäst, utan stress. Men det viktigaste har jag märkt är planering. Så man hinner med det man faktiskt vill göra och det som funkar för hela familjen. Allra viktigast är att ha någon helg i december som är helt fri, som vi inte gör något vettigt på alls. En sån helg är denna i år. Jätteskönt att bara gå hemma och skrota i mysbyxor.

    1. Låter skönt Evelina! Jag tror mest det märks när man har många barn som alla ska ha luciaframträdanden, julklappar mm samtidigt som föräldrarna har mycket annat i huvudet (eget företag kräver sin planering – speciellt när ena föräldern är bortrest mkt). Men som jag skriver balanserar jag genom att sänka kraven på annat.

  4. Hej Anna! Gud vad man kan känna sig stressad över julen! I år har jag inte julafton hemma med tjocka släkten och då känner jag inget stress 🙂 Jag kommer att bjuda på en lättare julfrukost istället och det är inte så stressande. Jag tycker att det är värre de året vi är hemma hos oss, då kommer oron ett par månader innan. Ibland är det så att det nästan svartna för ögonen och då undrar jag verkligen vad jag håller på med. Jag vill att allt ska vara perfekt, ibland får min man plocka ner mig på jorden och påminna mig att allt måste inte vara tipptopp!! Nää, allt måste inte vara perfekt….jag vet… Tack för en fin blogg!!

    1. Cecilia – resa bort/fira hos någon annan är ett bra sätt. Då blir det inte samma vardagsrutiner utöver själv julfirandet. Skönt att du hittat ett lugnare & skönare sätt att fira jul på, och nej – allt måste inte vara perfekt. Ibland är det operfekta bättre 🙂

  5. Bra tips! Själv har jag lagt den hårda träningen på hyllan och vardagsmotionerar eller kör korta pass istället – inte för julstressen utan för jobbstressen. Mina tips för att undvika julstressen hittar du här! http://explorista.se/julstress-rad-en-lugnare-jul/

  6. […] Anna (Trend & Träning) skrev ett bra inlägg med tips om hur man kan försöka omfokusera på det som är viktigt. Att minska kraven och tänka […]

  7. Jag tycker det var bra tips du kom med – för vissa. Att ta städhjälp vore ju underbart, men vi har inte ekonomi till det. Med två lågavlönade jobb och jag är föräldraledig dessutom. Jag fick en inbjudan till jullunch med jobbet och vi ska gå grötmiddag hos vänner, så så värst mycket inbjudningar blir det inte heller… Vi lever lite olika helt enkelt. 😉

    1. Sofia – jag får inte heller några inbjudningar & lever inte fett som egenföretagare & 4-barnsmamma. Inbjudningar får jag som boggare, & städhjälp har vi eftersom mannen reser så mycket. Men visst är det så – alla har olika förutsättningar, men sänka våra krav på ”jul-perfektion” kan vi i alla fall göra 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *