Toppenform 2015

benspark15

Just nu är mina egna målsättningar kanske inte de roligaste att följa för er läsare. Jag fortsätter stärka mitt hopparknä, komma igång med löpningen igen, jobba på mina chins, och underhålla min kondition, rörlighet och styrka. Jag har inga tävlingar inplanerade för tillfället, och är nöjd med min fysiska form. Jag är så stark och har så god kondition jag behöver för mitt liv, men har olika utmaningar i vardagsträningen för motivation och kulfaktor.

Men jag har andra mål än just träning. Minska mitt julmust-”superi” (d.v.s. sötsuget, men det brukar lösa sig när butikerna slutar sälja) och fortsätta jobba med insidan t.ex. Små och stora saker alltså som du delvis kommer kunna följa här i bloggen, men mest kommer jag att fokusera på mina PT-kunders mål och er bloggläsare. Du som läser kanske är superpepp på nya utmaningar?

larcurl2015

Bilder från gårdagens benpass. Jag startade upp våren med lättare högrepsträning, d.v.s. uppåt 15 reps/set. Mer om detta under vår ”styrketräningsvecka”.

Under våren kommer du kunna hänga med på olika utmaningar som vi fokuserar på veckovis. I slutet av perioden kommer vi sen knyta ihop säcken och hitta en bra balans mellan alla bitar. Svårigheten är ju inte under själva perioden du koncentrerar dig på något speciellt – den stora utmaningen är att få in de nya vanorna i vardagen utan att det blir för mycket/lite av något. Det är vad jag menar med ”toppenform” – total hälsa utifrån och in i en god balans.

Olika veckors utmaningar med start vecka 3:

  1. Styrketräna igen hela kroppen.
  2. Två pulspass/vecka.
  3. I säng före kl 23.
  4. Daglig rörlighetsträning.
  5. Se över våra matvanor.
  6. Dagliga affirmationen för självkänslan.
  7. Vardagsmotionera.
  8. Kramas.

Ordningen kan ändras och nya saker komma till (kom gärna med förslag). Upplägget är i alla fall så att jag under de olika veckorna sätter upp tidsbestämda och mätbara mål men ändå ger alternativ som kan passa alla. Vi peppar varandra här i bloggen, på Trend o tränings facebooksida och Instagram. Genom att använda hashtag #toppenform2015 kan vi följa/stötta varandra.

I samband med vissa delar kommer jag även ha fysiska träffar på Elite Rehab Studio. Jag kommer t.ex. hålla ett event med ett crossfitpass (där du får tips på upplägg/övningar) och Sofia Grenevalls föreläsning ”Du är vad du tänker”, samt workshops med grupp-PT. Där alla får tips på träningsupplägg och övningar för en mindre summa.

Hoppas du hänger med!

11 kommentarer

  1. Åhh så roligt. Det här ser jag fram emot

  2. Låter toppen! Jag längtar redan! Tror att det är precis rätt väg att gå!
    (Har bara en kritik och det är att vi måste vänta ända till vecka 3…. åh, varför? Är vecka 2 något slags test av tålamodet och självkontrollen à la marshmallowtestet?)

    1. Vad roligt Emma!

      Haha – det är bara för att jag är hemma med barnen nästa vecka & planerar hålla grupp-PT-pass i samband med styrkeveckan. Har även en idé att fixa en variant för PT-online i samband med utmaningsperioden. Den som väntar på något gott.. 😉

  3. Jättekul!! Klart vi hänger med!!
    Själv införde jag och min man sockerfri månad. Det är faktiskt lite kämpigt i början… Men usch vad man pendlar upp och ner i humöret av detta socker… Vi har ätit jättemycket godis under julen… Fudge på totalt 15 dl socker är slut!!!
    Ska bli skönt att komma in i bra rutiner igen och att pappas av din blogg blir perfekt!!

  4. *peppas av din blogg!! 🙂

  5. Emma Vuckovic

    Kul, jag är på! Min lilla utmaning (gillar inte ordet nyårslöfte så kallar det utmaning istället) är att få till kombinerad rörlighetsträning/yoga/strech en liten stund varje dag. Känner att det är så skönt,behövs ingen lång stund för att det ska ge ny kraft

  6. Det låter toppen! Ett förslag jag har, som du gärna får skriva om, är hur en kan träna för att bli jämnt stark mellan sidorna. Jag har själv ganska stor skillnad mellan höger och vänster i överkroppen. Flagga gärna långt i förväg inför de fysiska träffarna så att vi som har långt (bor i Umeå) har chans att komma 😀

  7. Jag vill ju oxå vara med. Men är nygravid v 7. Femte ivfen…. Och livet som avelsko passar mig inte. Vantrivs nå så kopiöst :/ mitt liv annars är full fart & träning 100%. Eftersom jag har så många tidiga missfall i bagaget törs/tillåter jag mig inte träna mer än promenader….. Och kroppen förfaller. Och jag gråter.
    Jag läser och försöker inspireras av dina gravidinlägg iaf.

    1. Anna – för mig var graviditeterna de perioder jag mådde som bäst. Jag tränade styrka och kondition hela vägen men utan prestationspress. Med styrketräning & promenader kommer du långt, & jag antar att barnet är högst önskat efter det du varit med om? Din kropp förfaller inte av 9 månaders lugnare träning. Tvärtom kan det vara precis vad den behöver – en period med fokus på annat & att ladda upp för att bli mamma. Det är mäktigt, & sen har du resten av livet på dig att träna ”100%”.

      Kram & lycka till!

      P.S. Läs mitt inlägg idag om att ”resan är målet”. D.S.

  8. Anna, igår gjorde vi ett ultraljud som visade att bäbis dött mellan v 7-8. Skulle aldrig ha skrivit som jag gjorde ovan. Väntar på kroppens naturliga missfall nu. Karma is a bitch.

    1. Anna – åhhh! Jag är så ledsen. Har själv fått missfall en gång & var helt förstörd en lång tid efter. Men sen blev tvillingarna till..

      Ta hand om dig! Styrkekramar <3

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *