Fast food -7 måltidstips

ans_lax_tort

Godmorgon! Hoppas att jag inte förvirrade med mitt inlägg om socker igår? Det är inte lätt att leva i dagens samhälle med tusen riktlinjer om vad som är ”rätt och fel”, och det jag skrev var ingen pekpinne eller hyllning till socker. Det handlade snarare om när sötsuget leder till negativa konsekvenser som exempelvis rädsla för att äta socker vissa tillfällen, dåligt samvete, överkonumtion av lightprodukter eller nedstämdhet och vad som kan vara orsaken till detta. Visst kan det vara idé att dra ner på sockermängden i maten, men personligen tror jag inte på förbud och nolltolerans. ”Allt men inte alltid” är en bra riktlinje tycker jag.

Hur som helst – en sak som är säker är i alla fall att press och stress inte är hälsosamt i längden. För att slippa det kan vi välja mat som går lätt att fixa men samtidigt är god och gör kroppen glad. Så dagens inlägg under temaveckan kost är inspiration till ”fast food” du lagar själv. Vissa rätter tar längre tid, men då tänker jag att du kan göra annat medan den lagar sig själv, eller att det är rester från en dag med mer tid:

lax_tort_sall

Låt laxen laga sig själv i ugnen 20 minuter, stek spenat med champinjoner och vitlök i kokosolja och rör i ett ägg mot slutet, koka tortellini med ricotta/spenat till och servera med kall sås (ex. crème fraîche + fetaost), kokt ägg och valfria grönsaker.

omelett_ost

omelett_pommes

Omelett är alltid ett tips för att rensa kylen och ta lite av varje du tycker om. Stek gärna grönsaker och ex. kalkon så det får lite yta, häll på en blandning av ca 3 hela ägg + 2 msk mjölk/grädde och kryddor, peta så att det rinner ner i botten och strö över lite ost mot slutet. Servera med färska grönsaker och lite ”plock”. För mig lite pommes och edamebönor i fredags.

kott_pot

Kött kan ta tid men sköter sig själv i en järngryta med lock. Gott är att steka länge på låg temperatur i kokosolja + smör och servera med hel, ugnsbakad potatis och beasås. Låt t.ex. en stor köttbit steka hela söndagen så att det blir över till veckan efter. 

bonpasta

Wok är precis som omelett ett snabbt knep att få en god lunch av det du har hemma i kylen. Stek på grönsaker (frysta är alltid bra att ha hemma), kyckling/kött/fisk eller ägg, rester av pasta/ris/bönor. Strö gärna över lite frön eller rostade nötter. Klart!

kyckl_wrap

Tortillia- eller pitabröd är enkla att fylla till en god måltid. Förslagsvis med kyckling, keso, soltorkade tomater, avocado och grönsaker som på bilden ovan.

tonfisk_rotgr

En burk tonfisk eller makrill är alltid bra att ha hemma till nödfall. Rör ihop med keso/kryddor/avocado eller ät som den är ihop med ex. rester av ugnsgrillade rotfrukter som ovan, kokt ris/pasta/på en macka eller i nudelsoppan. 

soppa_pauluns

Appropå soppa! Det finns många färdiga rätter som inte alls behöver vara tokiga. Jag kör oftast på rester, men testade igår en av Paulúns soppor med smak av rostad paprika och bönor. Med kokt ägg och knäckemacka till – varmt, mättande och gott.

13 kommentarer

  1. Bra tips!
    Tycker det kan vara riktigt svårt att få till bra och snabb mat, så sådana här inlägg har blivit älsk för mig, samlar på mig alla tips jag hittar!

  2. Verkligen ett hett ämne detta med socker! Jag tror att alla skulle må bra av att dra ner på intaget, men många lever nog i bubblan och tänker ”det skulle aldrig gå”. Det är värt ett försök!! Som diabetiker är jag oerhört glad att det numera finns fler produkter att välja mellan! Det enda som är ”bra” med att det har dykt upp olika dieter och andra kostråd i tidningarna är att fler vågar testa nya saker och förhoppningsvis kan må bättre, även fast man inte behöver följa något strikt så kan man alltid få inspiration. Tex testa bönpasta istället för den man vanligtvis brukar äta, göra egen tacokrydda utan tillsatser, etc.
    Tack för bra inspiration! Din mat ser alltid så god ut!!! 🙂

  3. Gillar verkligen dina matinlägg!

    1. Kul att höra Johanna!

  4. Hej!

    Yummy, det ser jättegott ut 🙂 Och enkelt!! Perfekt! Tack för tips, ska testas 🙂

    Kram
    Linda

  5. Tack för matinspiration! Ofta känns det så svårt att få ihop enkla, näringsrika, goda maträtter till vardags. Jag blir ibland så frustrerad över vad som är rätt/fel att jag inte vet hur jag ska göra. En del säger att det ena är det enda rätta medan en annan menar precis tvärtom. Själv försöker jag tänka enligt den gyllene medelvägen, dvs. lite av allt.

    1. Heidi – jag vet, det är inte lätt med alla råd & rön, & då finns bara en väg att gå – testa sig fram! Ät det du mår bra av utan att ägna så mycket energi åt trenderna & vad alla andra äter. Svårt att inte dras med, men att äta lite av varje tror jag är en bra väg att gå både för fysisk & psykisk hälsa.

  6. Jag undrar över en sak. Jag har ett barn och jag får alltid dåligt samvete för att jag tränar en kväll i veckan. Då kommer jag hem kl 19 precis när min son ska lägga sig. Hur ska jag tänka utan att få dåligt samvete. De andra dagarna som jag tränar är på helgerna och då får han följa med och vara med på barnpassningen som jymmet har.
    Kram

    1. Maja – du ska absolut inte ha dåligt samvete. Förmodligen har din son haft det jättebra med sin pappa/barnvakt, & du kommer hem glad & pigg &. Det ser din son som därmed förknippar ”träning som något roligt & bra”. Och tänker du långsiktigt har han glädje av en nöjd & stark mamma.

      Kram!

  7. Ann-Louise

    Perfekt med mattips, tack 🙂 Det är den stora boven i dramat just nu.

    1. Ann-Louise – jag vet! Ibland hamnar man i svackor.

  8. Tack Anna för dina mat-tips. Alltid välkommet! Gillar liknande mat som du och det är alltid skönt när det går snabbt att laga. Imorgon till lunch blir det rotfrukter från dagens middag tillsammans med makrill och bladspenat. Enkelt, snabbt och jättesmarrigt!

    1. Visst är det bra med snabbmat Karin. Din version lät också god 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *