Motivationsvacka?

utfallsg_star

Två månader har gått sen nyårslöften och vårens kom-igång för många. Det är ofta nu den kommer. Motivationssvackan. De som supertaggat gått ut stenhårt inser att de inte orkar eller hinner med. De som tvingat igång sig själva hittar fler och fler ursäkter och halkar tillbaka till sina gamla vanor. Eller är det förkylningar eller vårdepressioner som gör att du inte tränar? Som jag skrev igår är jag nöjd med livet men tror min egen trötthet beror på en blandning av den väntande magoperationen, efter vilken jag ändå kommer tappa mycket styrka och kondition, samt en lurande infektion som aldrig bryter ut.

Sjukdom är inte så mycket att göra åt mer än vila, men för dig som drabbats av en lätt vårdepp är det ändå bra att hitta knep som håller dig igång. Träning är som du kanske vet likvärdig lyckopiller i effekt, och kanske är det dags att utvärdera vad som gått fel? Du känner kanske igen dem, men mycket tål att repeteras:

  1. Redan innan du kör igång igen – sätt upp mål för dig själv som är realistiska och något du verkligen VILL. Om du redan vid nyår satte upp ett mål och ändå inte lyckades hålla dig till planen kanske något i målsättningen brister? Var det för ouppnåeligt eller rent av ”mesigt” för att hålla dig motiverad? Läs mer om målsättning här, och fråga dig själv varför du vill träna. En bild du gärna kan ”klistra upp bredvid sängen” som en daglig reminder.
  2. Välj den träningsform du tycker är roligast och mår bäst av. Det innebär inte att du nödvändigtvis ”skrattar” hela passen, men att de i slutändan ger dig en positiv känsla som gör att du vill fortsätta.
  3. Använd dig av olika inspirationskällor/lockbeten. Köp fina träningskläder, läs bloggar och tidningar som passar dig, gå en kurs, ett träningsevent (t.ex. Get OUT to workOUT winter edition , Blogger Boot Camp, Workout Åre och Frisk & Stark Familj). Testa nya träningsformer och boka upp dig på pass med din favoritinstruktör.
  4. Tänk positivt! Du ÄR stark, du ÄR bra, du ÄR snygg! Du orkar mer än du tror och genom att peppa dig själv med upplyftande tankar får du en helt annan upplevelse och fina resultat av din träning – både fysiskt och mentalt.
  5. Mental träning kan hjälpa dig att hitta dig själv, tycka om din kropp och få ökad kontakt med kroppen. Yoga har lärt mig att fokusera på kroppens inre på ett annat sätt, att varva ner och må bra. Finns ju även andra metoder som meditation m.m. och jag tycker all form av träning är bra mental avkoppling. Släpp allt annat och lägg allt fokus på övningarna.
  6. Föreställ dig den positiva känslan du får efter träningen. Hur jobbigt det än känns att gå och träna vet du ju att du får dubbelt tillbaka i form av energi och välmående.
  7. Ta hjälp av en PT, t.ex. hos mig på Elite Rehab Studio eller online, eller träna med en kompis. Någon som kan föra över en positiv inställning om träning på dig. Och tränar du med en vän slår ni båda två flugor.
  8. Ta pepphjälp av en app, t.ex. PoWorkoutCasall T.O.D. och en Tabata-app vilka jag själv använder ofta (fler tips här).
  9. Eller musik! Sätt ihop en bra lista med energilåtar. Själv har jag uppdaterat min med några från Melodifestivalen (du hittar den här).
  10. Tävla mot dig själv, t.ex. att utföra 300-reps på kortare tid från gång till gång (tips på upplägg med puls), lyfta tyngre vikter, göra fler reps etc.
  11. Eller anmäl dig till ett lopp. Det brukar jag själv gå igång på, även om jag inte går in för att vinna. T.ex. Vårruset, Women´s Health Halvmarathon och Tough Viking.
  12. Ta paus från träningen ibland. Ett par dagar eller en längre period. Gör andra roliga saker och känn ingen skuld för det. Ju mindre ”måsten” du har över träningen ju mer lockar den. Dessutom kan uppehållet få dig att inse hur mycket du saknar och hur bra du mår av att träna. Jag har själv känt det tydligt vid varje graviditet, förlossningar, och mitt träningsuppehåll vid behandlingen på Mandometerkliniken. När jag väl kör igång igen är energi på topp och jag känner mig som nykär – en känsla jag förmodligen kommer få ännu en gång, när jag kan komma igång igen efter vårens diastasoperation.

Sen går livet upp och ner utan att det behöver finnas någon speciell orsak. Vi har alla våra trötta dagar, dagar vi bara inte har lust eller lockas av annat. Låt det vara så, sov på saken och vakna upp med ny energi och motivation. Det funkar för det mesta.

6 kommentarer

  1. Det är så intressant. Jag har sällan svårt med motivationen, men de senaste två dagarna har jag verkligen inte känt för att träna – och i natt bröt febern ut. Jag tror att det var kroppen som själv satte stopp. Så ibland är det bra att lyssna på den.

  2. PS Grejen är jag redan nu längtar efter att träna… fast nu funderar jag på att låta förnuftet styra och hålla mig borta åtminstone en dag. Ibland får man också tygla motivationen…;-)

  3. Angående att läsa inspirerande bloggar för att hålla motivationen uppe vill jag tacka dig så himla mycket för den inspiration och pepp DU ger mig varje dag, både här och på instagram! En motivationssvacka verkar omöjlig för mig så länge du finns här och inspirerar! Tack!! Agnes

    1. Agnes – tack vad du är gullig! Det peppar MIG 🙂

      Kram!

  4. Ann-Marie

    Suger i mig avslutningen på ditt inlägg. Så bra och så skönt att läsa, det som kropp och knopp ibland propsar på.

    1. Ann-Marie – ja, jag är själv expert på att analysera & hitta orsaker till saker & ting när det egentligen inte måste vara någon. Tänka & känna efter är bra i lagom dos 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *