Min träningsplanering med tips

Vid den här bloggens begynnelse hade jag stående ”veckans träning” som rubrik varje vecka. Där skrev jag ner vilka dagar jag skulle träna vad som tips till er läsare och för att själv hålla koll. På den tiden hade jag heltidsjobb på KTH-Hallen och planerade mycket efter de gruppträningspass jag ledde där, samt vilken arbetstid jag hade. Idag är det mer möten och barnens aktiviteter som styr, i alla fall fram tills höstens schema är klart.

Om detta, min träningsplanering har Sandra ställt några frågor:

1. Jag är lite intresserad av din vardagsmotion. 

Svar: Min egentliga vardagsmotion är ganska snål för tillfället. Förutom att vara ute med barnen har jag så nära till shopping på Fältan, mataffären, förskolan, de stora barnen går själva till skolan och när jag var aktiv PT på Elite Rehab Studio låg det också bara 10 minuters promenad bort. Såhär under semestern har jag dock varit igång mer. Lekt med barnen, gått och fiskat, tagit podwalks.

Jag vill gärna ha ett mål även med min vardagsmotion – lek/handla/jobb/till möten etc, men på senare tid har jag fått så många bra pod-tips att jag tagit omvägar för att hinna gå och lyssna. Senaste är ett avsnitt om kroppsideal och lycka av podden ”Half Size Me” som jag fått tips av från min bloggläsare Annah och varmt rekommenderar. Spola fram lite i början för att slippa reklam – sen lyssna och sug in!

mage_ligg

2. Hur oftar du tränar och om du har någon tanke eller bara kör det du känner för?

Svar: Min grundläggande tanke är ”varannan dag konditionsträning – varannan styrka”, men ibland blir det inte så. Nu efter rectus diastasoperation har magen fått bestämma och jag skriver inte in i kalendern hur jag ska träna längre. Det är ett bra sätt att få struktur för att både få in träning och tid för återhämtning, men ofta blir det ändå ändringar för mig p.g.a. jobb/barnen eller att kroppen vill annat (se nedan).

Men oavsett vad rör jag mig i stort sett dagligen på något sätt. Mycket eftersom jag som sagt inte får så mycket vardagsmotion just nu och för att det är en daglig rutin som jag älskar, mår bra, håller mig frisk och stark av. Ibland blir det bara en promenad och nog händer det att jag vilar helt vissa dagar, men ofta rör jag mig på något sätt. Hur beror främst på lust och dagsform, men ofta har jag en underliggande vag plan.

Här exempel på denna veckas träningsplan – ej uppskriven förrän nu utan mer på rutin och som du ser med många ändringar:

  • Måndag: Jogging långpass (blev 14 sköna kilometrar) √
  • Tisdag: Styrka – fokus axlar, bröst, biceps, core √
  • Onsdag: Spinning – Lill-Jansskogen lockade mer så jag bokade av och körde backintervaller där istället √
  • Torsdag: Styrka – fokus ben, core √
  • Fredag: Jogging? Backintervaller? Alt. styrka – fokus rygg, triceps om benen är tunga efter benpasset (vilket de var) √
  • Lördag: Styrka  – fokus rygg, triceps alt. jogging/vila  – kan bli ett njutpass i solen
  • Söndag: Vila/styrka

3. Hur går det med yogan?

Svar: Påminn mig inte! Jag längtar enormt mycket men eftersom det är stor belastning på coremuskler, mycket vridningar och stretch vill jag vänta tills magen är starkare. Tanken har dock slagit mig att gå och testa ett pass och köra det jag klarar. Ska testa hemma först, som på bilden nedan från förra hösten.

yoga_hemma

Just nu går jag som sagt mycket på känsla efter magoperationen, men här kan du läsa mer specifikt om träningsplanering för styrketräning, med olika mål, syfte, periodiseingar och tips på veckoupplägg, och här om planering för konditionsträning.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *