Marklyft – 1 minut tutorial i film

Marklyft – kanske världens bästa övning. Så komplett att du mycket väl kan dundra på vid stången ett helt pass för bra helkroppsträning. Jag lägger själv gärna mycket tid på marklyft i mina benpass eftersom jag där får ”allt i ett”. Optimal funktionell övning för att bygga en bra bas och grundstyrka. Tänk bara på hur ofta du lyfter något från marken så förstår du nyttan. Dessutom ger övningen ett stort muskelengagemang vilket bl.a. ökar din prestation, muskeltillväxt och förbränning.

Upplägg med marklyftstrappa: Ett förslag är att starta med lätta uppvärmningsvikter och fortsätta i form av en trappa med tyngre och tyngre vikter och färre reps för att sen sänka vikterna och öka repsantalet igen. Kanon på  gym med begränsad utrustning, när du som jag har ont om tid eller helt enkelt om du vill bli stark och bra på marklyft.

Men hur? Häng med en minut så visar jag.

Marklyft – tutorial

Maximal böjning i höften, stabil bål och minimal böjning i knäna – där har du principerna för marklyft. Sen kan övningen se ut och utföras på många olika sätt beroende på din kroppstyp och träningsbakgrund. Min variant är därför inte den perfekta för alla, men för att minska skaderisken finns det vissa riktlinjer som jag tog upp i filmen:

  1. Axlarna i lodrät linje mot skivstången sett från sidan.
  2. Knäna framför stången och pressa åt sidan.
  3. Smalbenen nära stången.
  4. Anspänning – från hårt nerstampade fötter, genom hela kroppen ut till kraftfullt grepp.
  5. Stark core, djupa andetag. Ladda och LYFT!
  6. Ryggen och huvudet i fortsatt neutral ­position.
  7. Tryck fram höften och knip rumpan.
  8. OBS! Stark core ända tills stången landat.

Sist men inte minst – glöm inte tankens kraft. ”Stark som en björn, lätt som en fjäder”. Fin fredagsfys friends!

4 kommentarer

  1. Min fredagsfys bestod av benpass och jag är glad att det ösregnade så jag kunde ta bilen hem. Cykel hade faktiskt blivit jobbigt 🙂
    Men jag tänkte när jag stod där på gymmet, svetten rinnandes, att detta är fredagsMYS! 😉

    1. Elin – härligt att du känner så. Det är största målet med träningen enligt mig – att verkligen tycka om den 🙂

      Ha en härlig helg!

  2. Vilken trevlig tutorial, snyggt Anna! 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *