Rätt klädd för löpning i kyla

hostlop_lilj2_15

Det börjar bli kallt och jag älskar det, speciellt vid löpning. Luften är krispig, marken torr och det är lättare att klä på sig än av. Hellre lite sval i början för att jobba upp värmen än för varm och loj av överhettning efter ett tag.

Om det här, hur du klär dig rätt den här årstiden då det varken är varmt eller iskallt och några andra träningsrelaterade saker, frågade min klasskompis Malin. Ämnen som kanske du också funderar på nu när vi går mot en kallare årstid?

– Träningskläder för uteträning på höst/vinter. Vad är ”lagom” mycket kläder för att inte svettas ihjäl men inte heller bli dunderförkyld?

lopklader15

Gårdagens löpkläder: jacka, funktionströja och tights – Röhnisch, strumpor – CRAFT.

Kort och gott är det här mina bästa knep vid löpning i kyla:

1. Lager-på-lager-principen. Mot kroppen en tunn underställströja om du lätt fryser eller det som jag gillar – långärmade funktionströjor med tumhål som värmer händerna lagom mycket utan du behöver vantar. Främst är det vinden som kyler ner nu när luften fortfarande är över 8°. En tunn vindjacka med lufthål är perfekt skydd och går lätt att dra av och knyta runt midjan om du blir för varm.

2. Skydda ”det som sticker ut”. Med värme åt öron, händer, fötter, bröst och rumpa kommer du långt. Då kan resten av klädseln vara sval eftersom det oftast är bålen du svettas på.

vinterlopklader

Vi är alla olika frusna av oss men som van löpare året om, dessutom uppväxt i Jämtland med vinter 1/3 av året, har jag lärt mig att besegra kylan. Jag låter termometern bestämma klädsel enligt nedan:

+5° till – 4° (svalare höstdag eller varmare vinterdag):

  • Tunn mössa/pannband. Ett smart alternativ är en duff eller det här Multi Headwear från Ullmax som går att använda både som mössa, halsduk, pannband, scarf m.m.
  • Tunnare handskar
  • Funktionsstrumpor
  • Långärmad underställströja i funktionsmaterial alt. kortärmad i merinoull
  • Vattenavvisande vindjacka
  • Långa tajts
  • Boxertrosor
  • Vattentäta, varma och stabila skor

-5° till -12°

  • Varm mössa, gärna i merinoull eller fleece (ex. från IceBreaker)
  • Varma handskar (ex. från CRAFT)
  • Långärmad varm underställströja, gärna i merinoull (ex. från Kari Traa)
  • Fodrad vindjacka (ex. från Salomon)
  • Långkalsoner, gärna i ull om du är frusen av dig (ex. från Ullmax)
  • Långa varmfodrade tajts (ex. från CRAFT och Röhnisch)
  • Varmfodrade strumpor (ex. på långa med kompression från Gococo)
  • Vattentäta skor med gummidubbar mot halka (ex. från Merrell)

-13° till -18° (vid kallare än så springer jag inte). Samma klädsel som -5° till -12° men addera:

  • Shorts/extra varma boxertrosor
  • T-shirt under alt. över den långärmade underställströjan
  • Tummvantar eller andra varma handskar ovanpå löphandskarna
  • Ev. värmeväxlare att andas genom alt. tunnare halsduk över ansiktet

– Hur mycket använder du dina träningskläder innan de åker i tvätten? Sköljer du upp dem, återanvänder eller åker outfiten direkt i tvätten?

Vid konditionsträning som löpning, spinning eller liknande blir jag alltid så blöt av svett att jag måste tvätta kläderna efteråt. Även om kläderna inte luktar efter de torkat blir stanken frän om du svettar ner dem en gång till och tydlig ute i friska luften. För egen del beror tvätt eller inte även på var jag springer. Uppe i ensamheten i fjällen kan jag låta kläderna lufttorka och återanvändas åtminstone en gång – speciellt yttersta plaggen.

Efter icke pulshöjande och svettframkallande träning däremot tycker jag det funkar fint upp kläderna så att de luftas och använder en gång till. Mer än så brukar det inte bli för egen eftersom du alltid svettas lite även om det inte känns p.g.a. att funktionsmaterial transporterar bort det blöta.

– Hur gör du med håret, tvättar du det varje gång efter träning? Eller kör du bara utsköljning eller torrschampoo? Vad har du för knep?

Precis som kläderna tvättar jag nästan alltid håret efter konditionsträning. Även om jag inte svettas floder tycker jag hårbotten luktar lite och på samma sätt som med kläder – att doften blir starkare av värme när du tränar på nytt, men har jag väldigt bråttom och använder jag torrschampoo.

Bättre knep än så har jag tyvärr inte, men en tofs funkar alltid för looken om håret är nersvettat.

merrell_aof

Det finns även varma löpskor men riktigt så kallt är det inte än, inte ens kl 6.30 då jag var ute igår. Just nu är jag så nöjd över att vara tillräckligt stark i mitt knä, mage och bäckenmusklerna för att kunna skutta upp och ner i backarna i minimalistiska Merrell All Out Fuse – min favoritmodell. Med dem får jag automatiskt ett lättare och kortare steg, påkopplad core och landar på hela foten – betydligt snällare för knäna än att landa på hälen som jag gör i uppbyggda skor. Dessutom är mina nya så snygga att de ger en fin hållning bara för den sakens skull. Matchar höstlöven perfekt!

Andra tips inför löpning en mörkare årstid är pannlampa (ex. från Silva) och reflexväst (ex. från Röhnisch). Sen finns det inga ursäkter att gå i löpide. Vinterlöpning kan vara helt fantastisk!

16 kommentarer

  1. Så mycket fint! En sån reflexväst måste införskaffas👍

    1. Andrea – ja, den är både snygg och praktiskt! 🙂

  2. Toppen! Tack för tipsen, superbra! 🙂

    1. Malin – tack själv för inspiration till ämne! 🙂

  3. Jag behöver tips på kläder för löpning men ”åt det andra hållet”. Befinner mig i Mellanöstern där det är fuktigt och runt +40 för tillfället. Det svåra är att jag behöver klä mig konservativt, dölja axlar och knän. Jag kan inte använda shorts och linne med andra ord. Finns det något material etc som passar sig extra, extra bra för detta väder, tacksam för tips. 😃

    1. Anna – ovanlig fråga på de här breddgraderna 😉

      Jag tror lösa funktionsplagg är det bästa du kan ha. De klädföretag tänker nog att vi ska klä av oss mer vid värme, men om jag inte minns fel ska ett linne från IceBreaker. Att merinoull anpassar sig efter temperaturen: http://eu.icebreaker.com/en/womens-tshirts-tanks/spirit-tank/101006.html?dwvar_101006_color=801

      1. Ja, där fanns ju några som täckte axlarna också. 😃 tack för svar, får testa se om det fungerar.

      2. Jag hoppas det Anna! Njut av värmen 🙂

  4. Härligt inlägg! Har liknande på g i min publiceringsplan en bit in i oktober! Inspiration till bra kläder för rätt sorts väder kan aldrig bli för mycket! Jag är ganska nyfiken på de där skorna från merrell, sett dem på flera håll!

    1. Sofia – då ska jag spana efter det 🙂

      Ja, Merrellskorna är grymma. Testade dem när vi var i Sälen & sprang på fjället: http://www.annalissjanis.se/2015/09/20/the-top-running-outfit/

  5. Jag tycker att det är ett problem att moderna funktionskläder sällan kan tvättas varmare än 40 gr – ibland inte mer än 30 gr. De blir inte riktigt fräscha, och till slut luktar de nytvättade kläderna fränt så fort de värms av kroppsvärmen.
    Visst, ull är ett alternativ för vissa plagg men inte alla.

    1. Tina – visst är det så, men jag har många plagg som är flera år gamla utan att lukta. Det beror dock på om du som person har svett som luktar mycket och användningen. T-shirts för löpning brukar t.ex. behöva kastas efter ett tag medan ett ”yogalinne” går att använda hur länge som helst. Doftavvisande funktionsmaterial kanske är framtiden?

      1. Jo, visst påverkas kläderna olika av användning m.m. Det finns åtminstone skor som är ”luktavvisande” – kanske kläder också? Förhoppningsvis finns fler metoder att åstadkomma det, för miljöpåverkan från de silverjoner som används i vissa fall är väl inte klarlagd?

      2. Tina – Gococo´s strumpor är det i alla fall och säkert finns det andra kläder jag inte känner till. Och silverjoner har jag inte koll på tyvärr.

  6. Jag behöver köpa träningskläder för längskidåkning. Vad föreslår du här?
    Understället är inköpt.

    1. Anna Lissjanis

      Christina – själv åker jag ofta i varmfodrade löpkläder. Det går bra att ha underställ under stretchiga tights/löpjacka, men annars kan du googla på CRAFT skidkläder. Det är ett märke jag gillar som har bra skidkläder!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *