Träningsfilm – besegra roddmaskinen mentalt

roddmaskin_annalissjanis

Roddmaskinen är grym för effektiv helkroppsträning + puls men kan vara aningen långtråkig att sitta länge vid tycker jag. Håller du med? I filmen visar jag mina bästa knep hur jag gör för att övervinna roddmaskinen mentalt och nedan fler tips.

Tips för roligare rodd:

  1. Lyssnar på musik. Här rekommenderas trådlösa lurar för att inte trassla in sig i någon sladd.
  2. Varierar grepp. 2,5 minuter överhandsgrepp, 2,5 minuter underhandsgrepp, 2,5 minuter överhandsgrepp… o.s.v. På så sätt jobbar du lite olika med muskler i armar, axlar och rygg och fokuserar enbart på 2,5 minuter åt gången.
  3. Samma tempo. Lagom utmanande för mig är att ro 100 meter på 30 sekunder eller 200 meter/minut. Då kommer jag 6000 meter på 30 minuter. Testa dig fram till ditt maxtempo!
  4. Tankarna. Ställ redan från börja in dig på att ”15 minuter är good enough, 20 minuter är kanon, 30 – super! 2,5 minuter i taget”. Mycket bättre än att från början tänka att ”jag måste ro 30 minuter”.

Tekniktips:

  • Börja rörelsen med avslappnad nacke, sänkt skuldra och att komma bak med axlarna.
  • Dra mot nedre delen av magen med överarmarna nära kroppen.
  • Håll hela tiden stark core och lätt krummad rygg.
  • Se till att benen rör sig i samma tempo som handtaget kommer fram så att knäna inte är i vägen – linan ska löpa rakt.
  • Focusera på att framför allt använda benen, rumpan, hela ryggen, axlar och mage när du ror – inte armar och nacke (även om de också jobbar). Ett avslappnat grepp minskar risk för kramp i underarmarna.

Mitt rekord är 50 minuter då jag tränade inför Vasaloppet för 3 år sen. Inte det roligaste träningsminnet jag har, men i ett bra flow är det ändå rätt skönt med denna monotona träning. Att få utlopp för sin energi och samtidigt kunna tänka på annat. Bara ösa – kort, intensivt, effektivt!

Fin fredagsfys friends!

4 kommentarer

  1. Jag får ont i rumpan av den hårda sitsen… 🙁
    Typ bara efter 5-10 minuter…

    1. Linda – tråkigt! Du har inget mjukt du kan lägga på stolen som skydd? Roddmaskin är ju så bra men 5-10 min räcker för uppvärmning.

  2. Rodden är grym, jag gillar att köra intervaller typ enminutare eller tabata 😀
    Jag undrar om det finns nåt knep för att sitta fast bättre i fötterna – tycker alltid att man drar åt banden så hårt i början men efter ett tag blir det svårt att ta i för man sitter liksom inte fast…

    1. Malin – jag har inga tips för fötterna utan det beror nog mer på att spännbanden är gamla att du inte sitter fast. Det enda jag kommer på är att du kan ta med spännband och dra runt fötterna 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *