Helkroppsträning med stång -fredagsfys i film

maghjulet

Fredag morgon. Bara orden ger nya krafter, eller hur känner du? Energi för fredagsfys med skivstång kanske. Detta basic-redskap som nu är trendigt oavsett ålder, kön eller träningsbakgrund och som jag själv skulle välja om jag bara fick använda ett för resten av livet. Ja stången och olika tunga viktplattor till förstås. Mer komplett utrustning för både tung och lättare styrketräning går inte att få. Du kan variera träningen i det oändliga med funktionella övningar för hela kroppen, här i filmen exempel på några.

Själv är jag är nu inne på slutet av 2a av 3 tunga styrketräningsveckor med ca 6-8 reps per set och där kör jag mycket av den här typen av övningar. Basövningar som tar på stora muskelgrupper och därför behöver du inte lägga tid på så mycket annat, även om jag själv valt ett splittat program eftersom jag gillar att fokusera på en sak i taget.

Här får du istället tips på ett helkroppspass med 7 övningar i en film på 2,5 minuter. Bra basövningar som tar på stora muskelgrupper för hela kroppen och som passar bra för dig som exempelvis vill träna 2 styrkepass i veckan. Mer än så behövs inte för en förbättring om du kör effektiva övningar som dessa och successivt ökar belastningen. Vill du som jag dela upp kroppen och träna oftare är ett förslag att du snor övningar och kompletterar med fler till de olika veckodagarna.

Övningar i filmen:

  • Marklyft
  • Rodd
  • Bänkpress
  • Knäböj
  • Axelpress
  • Hip trust
  • Mag-”roll out”

Ex. på upplägg: 3-4 set med 10 reps/set och 45 sek vila mellan varje.

Här hittar du filmen på YouTube. Fin fredagsfys friends!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *