Om trenden med crossfit

int_varmltidningen

I lördags kom artikeln om crossfittrenden upp i Värmlandstidningen som jag svarat på tidigare. Nu är jag varken någon expert på crossfit eller van utövare, men har ändå testat några gånger och bra inblick i träningsformen. Här text ur artikeln:

De senaste åren har crossfit varit det hetaste man kan hålla på med, och nu stannar inte träningsformen längre på specialgymmen hos de redan frälsta, utan allt fler träningsformer inspireras av det enkla, tunga och effektiva som har blivit synonymt med crossfit. Utifrån kan det nästan verka lite sekteristiskt att träna crossfit – gemenskapen är stark, många tränar mest varje dag och gymmen är inte bara någonstans att träna utan en plats man hänger på. Det går inte att träna lite halvhjärtat utan det är all in som gäller, och stoppa gärna in lite tävlande också.

– Det har blivit en hel livsstil, det är träningen såklart men också kläderna och stilen, med särskilda uppbyggda skor för tunga lyft och speciella linnen till exempel. Kosten är också viktig för många utövare, man ska äta rent. Jag tror att det tilltalar många för att det är ett helt koncept som man får serverat, säger Anna Lissjanis, personlig tränare och träningsbloggare på annalissjanis.se.

crossfit-artikel

– Det är mycket prestationstänk i träning i dag, många har höga krav på sig själva och vill både vara vältränade, se bra ut och äta bra. Då är crossfit ett bekvämt sätt att får hela paketet serverat och inte behöva tänka så mycket själv”, säger Anna Lissjanis om att träningsformen har blivit så populär så snabbt.

Men man måste inte sälja sin själ för att bli grym på chins eller att stå på händer – crossfit har blivit så trendigt att det numera har tagit sig in i alla möjliga träningsformer.

– Många gym har nu gruppträningar som är en sorts crossfit och det är inte ovanligt att det byggs upp crossfitburar på den vanliga träningsytan i gymmet, säger Anna Lissjanis.

Crossfit är en del av ”back to basic”-trenden med fria vikter, menar hon. Det finns ett sug efter övningar som inte kräver komplicerade gymmaskiner eller svåra stegkombinationer. Lekfullheten har också fått ta större plats i träning på senare år.

– Träningsytan är ju som en lekplats för vuxna och det är mycket skivstänger och kroppsviktsövningar som gäller. Det finns en stor trendfaktor i att det andas gammal skolgymnastik.

crossfit_test

En risk med crossfit är att man blir så frälst att det blir för mycket. Det är tuff träning och risken är att man blir övertränad om man kör varje dag”, säger Anna Lissjanis.

Att crossfit har slagit så brett tror Anna Lissjanis hänger ihop med att många har ont om tid och därför vill få ut så mycket resultat som möjligt på så kort träningstid som möjligt. Och det är en effektiv träningsform om man gör rätt.

– Det innehåller ju ganska avancerade övningar och tunga lyft, och dessutom går det ofta på tid. Risken är stor att man skadar sig om man inte har bra koll på tekniken så jag rekommenderar alla nybörjare att ta hjälp av en instruktör eller någon annan som kan. Men om man väl kan tekniken är det effektiv och bra träning.

crossfit_artikelbild

Även om det finns gott om crossfitförespråkare i träningsvärlden är det många personliga tränare som precis som Anna Lissjanis förespråkar att man delar upp styrketräning och konditionsträning, i stället för att som i crossfit göra så tunga övningar så många gånger och i så högt tempo att man också får upp pulsen.

– Personligen tycker jag att det är bättre att köra de tunga lyften i ett lugnare tempo där man kan ha bra kontroll över tekniken och komplettera det med löpning eller cykling till exempel, men det är en smaksak.

Är man rastlöst lagd kan det såklart vara toppen att få alltihop gjort på en gång och dessutom få den omväxling som crossfit ger, ett pass är sällan likt ett annat. Men för många är kombinationen bättre, där crossfitövningar blir ett komplement till konditionsträning och annan styrka.

– För nybörjaren är skaderisken stor om man ger sig på crossfit direkt, samtidigt kan det vara ett bra sätt att komma igång eftersom det är en så stark gemenskap, säger Anna Lissjanis.

Crossfit_gang

Bilder från när jag och klasskompisarna vid Eleiko PT-utbildningen körde en wood på Crossfit Norrtälje.

Vad är crossfit? Träningsformen är en kombination av styrke- och konditionsträning och bygger på ”naturliga” rörelser, det vill säga de fysiska utmaningar som människor i alla tider har mött – sitta ned och stå upp, springa, lyfta, kasta, klättra, hoppa, knuffa och släpa. Passen varierar ständigt i sin utformning och innehåller både tyngdlyftning, gymnastik och sprint. Källa: Crossfit Nordic.

Ordlista. Vanliga ord crossfitutövarna svänger sig med är förkortningar och engelska ord som beskriver de olika övningarna. Här är några av dem:

  • WOD: Workout of the day = dagens träningspass.
  • DL: Deadlift = marklyft.
  • ATG: Ass to the grass = att göra så djupa benböjningar som möjligt.
  • YBF: You´ll be fine = du klarar det.

Stoppa in crossfit i din träning. Om du tränar på gym är Anna Lissjanis tips att köra varannan övning – kombinera en tung övning, tunga marklyft med upphopp t.ex. En annan sådan kombination kan vara att variera ett set tung axelpress med en minut på roddmaskinen.

Nybörjartips. Oavsett om du börjar träna crossfit eller någon annan träningsform finns det lite saker som Anna Lissjanis tipsar om att tänka på i början för att träningen inte ska rinna ut i sanden:

  1. Gå på kulfaktorn i stället för trendfaktorn, om målet är att träna regelbundet då måste man gilla det man gör.
  2. Sänk ambitionerna i början, gå inte ut för hårt. Det är lätt hänt i träningsformer som crossfit att köra för hårt i början och risken är stor att man skadar sig eller tröttnar.
  3. Sätt upp mål. Det behöver inte vara prestationsmål, det kan lika gärna handla om att du får belöna dig med något härligt när du har tränat tio gånger. Ha alltid ha något att jobba mot, men se till att det är lagom höga mål som är uppnåeliga.
  4. Träna tillsammans med en vän, kom igång ihop så blir träningen en social stund som du kan längta efter.

13 kommentarer

  1. Kul att läsa =)

  2. Lénie Dahl

    Bra artikel om crossfit! Kommer dela den på min sida. Det är många som inte vet vad crossfit är och är nyfikna och den här artikeln var superbra! Jag älskar crossfit, men tycker också att det är SÅ viktigt med tekniken så att just tävlingsmomentet är inte bra för alla, att det ska gå snabbt. 🙂

    1. Lénie – vad kul att någon som du som själv tränar crossfit gillade artikeln. Som jag skrev är jag ingen crossfitexpert men tycker att resultatet av mina egna erfarenheter av sporten och TT´s insamlade fakta blev bra 🙂

      Teknik är a & o i alla sporter och viktigt att belysa skaderisken, men lite samtidigt är det betydligt fler som skadar sig på fotbollsplanen.

  3. Blev lite överraskad när du dök upp i tidningen vid frukosten förra veckan, men bra läsning och sund inställning var min tanke under läsningen 🙂

    1. Elin – vad roligt att du gillade den. Vilken tidning har du om jag får fråga? TT levererar ju material till flera olika så det är alltid kul att höra 🙂

      1. Jag har Värmlands Folkblad (VF) 🙂

      2. Ah! Då var det samma tidning som jag fick bilder av en Instagramföljare ifrån 🙂

  4. Klokt och välskrivet! Inte alltid så lätt att få ut hela sitt budskap. Snygga bilder därtill!

    1. Tack Sofia, jag är själv nöjd med resultatet av artikeln 🙂

  5. Åh nu vill jag testa på crossfit pass!! 👊🏻💪🏻

    1. Julia – kul! Gå & testa! 🙂

  6. Bra artikel! Var även med i NA (Nerikes Allehanda) i helgen 🙂

    1. Malin – tack! Kul att du berättar. Jag har som sagt ingen aning om vart det hamnar 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *