Yoga och prestationsfri träning

Ju fler mål med annat i livet jag fått ju mer har mitt fokus med träningen, eller ”drishti” som det kallas inom yogan, flyttats från prestationsmål till må-bra-mål. Visst, jag har en marathon i sikte och periodiserar styrketräningen för att med tiden få tillbaka förlorad styrka efter diastasoperationen, men det funkar mer som kul på vägen och motivationshöjare. I och med utbildningen i Marknadskommunikation inom sociala medier ser jag nu så mycket möjligheter och spänning på andra områden än i träningen. Den är fortfarande viktig för mig, går på rutin och istället för att även där pressa mot höga mål har det allt mer blivit min lyxtid att stressa ner och andas. Ja, även vid tunga styrkepass känner jag så.

Låter det präktigt och tråkigt? Jo, det är alltid häftigare att leva ”on the edge”, men jag är rätt präktig när det gäller saker som är viktiga för mig. Därför logiskt att ta hand om det som är det absolut viktigaste vi har – hälsan, men först de senaste åren har jag kommit till insikt och verkligen bestämt mig. För att ”nu jäklar måste jag ta hand om mig själv istället för att tänka på vad andra tycker om mig”.

Inte sagt att du inte kan må bra OCH prestera. Att prestera fysiskt kan vara avslappnande mentalt, men det gäller att tänka långsiktigt eftersom återhämtningen tar längre tid, något som påverkar hur du mår i vardagen. Vissa har lättare att bolla med flera mål medan andra har lägre stresströskel.

Det är där den lugnare prestationsfria träningen kommer in. Inte prestationsfri menat som att du inte får någon effekt av den, men att den är befriad från mental press. Du kan behålla pass där du jobbar mot förbättring, men lika viktigt är att få in de kravlösa. Som löpturer utan plan, promenader, skidådåkning, simning eller yoga. Träning där hälsan inombords prioriteras mer än det yttre.

Det talas om träningshets, men jag har aldrig upplevt det från andra – bara mig själv. Jag tror det beror helt på vem du är, hur du tolkar och påverkas av medier och andras tränande samt hur lätt du har att hantera flera mål samtidigt. Människor med höga mål har förmodligen lättare att påverkas och behöver därför de prestiglösa passen extra mycket. 

yoga_plogen15

Som att yoga. Jag upplever alltid ett lugn inombords där. Hur en bubblande känsla av kärlek till mig själv, min kropp och alla runt omkring blir mer påtaglig. Som att kroppen tackar sinnet för de mjuka, sköna rörelserna och hjärnan ger tillbaka med snälla tankar.

Även utanför yogasalen det kan räcka med att andas för att stressa ner och släppa pressen. Så självklart men ändå inte. När stressen går upp tar vi automatiskt ytligare andetag, trots att djupa andetag kan vara lösningen. Genom att andas djupt och syrsätter du hjärnan, får lättare att slappna av och tänka klart. Stressen minskar, ämnesomsättningen förbättras och du får mer energi p.g.a. mer syre till cellernas energiomsättning. För att nämna några fördelarna med att andas ordentligt.

Djupandningen, s.k. Ujjayi-andning, är en av anledningarna till varför jag mår så bra av yoga. En andningsform jag fört över till min löpning, styrketräning, vid Hampus förlossning (den enda där jag inte gjort kejsarsnitt) och när jag blir arg/stressad i vardagen. Det funkar! Aldrig får jag så mycket energi och många idéer som när/efter jag tränat/motionerat. Aldrig blir jag så lugn och fokuserad.

skulderstaende

Igår var jag på första passet sen jag opererade min rectus diastas. Yes, äntligen igång igen. Nu är magen tillräckligt stark för att stå i plankan, i hunden och alla andra corekrävande positioner. Så skönt att jag nästan somnade vid avslappningen. Nyttigt att komma bort från det vanliga mönstret och vända upp och ner på tillvaron för en stund, Nu klubbar jag för att ett av styrkepassen byts ut mot yoga hädanefter. Styrketräning för själen.

6 kommentarer

  1. Vad skönt att du kan börja med yoga igen. Verkligen balsam för själen! 🙂

    1. Ja, det är det verkligen! Jag behöver det verkligen 🙂

  2. Åh, så härligt att du kan yoga igen. Jag har gått lite på Body Balance-klasser under hösten och verkligen fastnat för det där med yoga, och blir mer och mer nyfiken på att testa på riktigt. Det känns liksom i varenda cell hur kroppen bara älskar det!

    1. Elna – jag föredrar yoga framför Body Balans. Tycker du ska testa för att se, men båda varianter är välgörande för kropp & själ 🙂

  3. Så härligt! Underbart. Jag måste få in den i mitt liv också, tror jag behöver det.

    1. Mari – det är verkligen skönt! Just do it 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *