Dygnets bästa träningstid

Måndag och ny vecka som startade redan klockan 6, idag så som igår och många andra dagar. Tiden både min hjärna och kropp har fått en omstart under natten och känns fräsch och stark. Då jag ofta lägger min blogg- och träningstid. Jag är en typisk morgonmänniska som alltid vaknat tidigt av mig själv medan tröttheten kan komma som en smäll på kvällarna. Då är det nästan omöjligt att göra annat än att gå och sova, men i ottan, rakt från sängen efter en lätt frukost och kaffe – då är superkrafterna framme. Tiden då endast tomten (och igår Lucia) är vaken.

Genom ett nyvaket Stockholm gick jag igår till SATS Odenplan som öppnar redan kl 6 på helgerna. Tidigt eftersom Jonas och Hugo skulle iväg på fotbollscup och en stad så lugn och fridfull. Inget buller och rus som stjäl energi, bara ståtliga hus i sagolikt sken från gatubelysningen. Dygnets bästa träningstid enligt mig.

Laddar för axelpress /Anna Lissjanis

Anna Lissjanis gör axelpress.

Men också för att det ofta är enda tiden jag har möjlighet träna och som därför blivit en vana, precis som att borsta tänderna varje morgon. Det har alltid varit min dygnsrytm att lägga mig tidigt och gå upp tidigt, så fråga är om ”morgonmänniskor” är något som finns eller är vad vi själva skapar? Gårdagens träning: Dips, militärpress, bänkpress, hantellyft åt sidan, axeldrag till brösten och bicepscul i superset med 15 reps.

Men vilken tid är mest optimalt att träna, egentligen?

  • Enligt studier är den mest optimala träningstiden, d.v.s. då du presterar bäst, en vanesak. En morgonmänniska kan anpassa sig och träna lika bra på eftermiddagen/kvällen, men däremot verkar det som att personer som är kroniskt morgontrötta har markant bättre prestationsförmåga kvällstid.
  • Andra skillnader är små detaljer som att kroppsvärmen tenderar att vara högre och kortisolnivåerna lägre senare på dagen, vilket talar för att det skulle vara bäst för muskelutvecklingen, men…
  • Hormonellt är den tid då du orkar träna som hårdast bättre att gå efter än ett specifikt klockslag eftersom all styrketräning ökar testosteronnivåerna, även om dessa naturligt är högre senare på dagen.

Summa summarum är dygnets bästa träningstid enligt mig den då du 1. har möjlighet att träna och därför kan upprätthålla en kontinuitet, 2. upplever som mest energi. Klockslag och fysiologiska faktorer har mindre betydelse.

När är bästa träningstiden för dig?

Fakta hämtat från träningslära.se

6 kommentarer

  1. Löpning föredrar jag att avverka på morgonen men styrketräning på eftermiddagen. Förmodligen för att jag är van att ha det så. Hade livet tett sig annorlunda hade jag säkert varit van med annat. =)

    1. Mari – det upplägget hade jag också innan jag fick barn. Sen har jag vant mig och tycker nu även att styrketräningen går som bäst direkt på morgonen, helst med lite tidspress faktiskt 🙂

  2. För mig har det ALLTID varit, direkt när jag stiger upp..(vilket jag gör) men däremot har jag märkt att jag presterar bättre om det är halv 6 på morgonen än kl 8-10 på morgonen! Har aldrig kunnat träna bra på eftermiddag/kväll. Har alltid varit en morgonmänniska, så blir trött vid 20-tiden.. =)

    1. Yasmine – jag tror också mycket på olika personlighetstyper. Att det är medfött om vi gillar att kliva upp tidigt eller vara uppe sent. Och tråkigt vore om alla var lika 🙂

  3. Mitt på dagen och allra helst kväll. Inte tidigt på morgonen. Jag kan varken styrketräna eller konditionsträna tidigt på morgonen. Det tar tid för min kropp att kicka igång 🙂

    1. Madelene – antar att du är en typisk kvällsmänniska då? Eller bara att du har mer energi senare på dagen 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *