Vidrigt bra löpbandsintervaller

Löpband /Anna Lissjanis

”Sjukt tråkigt, vidrigt jobbigt, tror inte jag kan längre. Benen kommer låsa sig och jag rulla av som i skämtfilmerna”.

Den mentala tröskeln till att springa löpbandsintervaller har varit flera meter hög. Det har inte blivit ett enda löpbanspass på nästan ett år. Fram tills igår. Benen kändes pigga efter 4 dagars löpvila igår ba gjorde jag det. Klev (eller snarare klättrade) över tröskeln.

För det är ju ofta inte kroppen, utrustningen, kläderna eller vädret som är hindret utan tankarna. Vid träning och andra utmaningar i livet kan vi så mycket mer än vi någonsin kan förstå. I stort som smått – det gäller bara att våga prova.

Löpning på Mythos Beach /Anna Lissjanis

Före – använd inre målbilder som peppar.: Motivationshöjande tankar. Som föreställningen av löpning med ljumma vindar och sol mot huden i stället för Stockholms mörker och kalla regn. Här en bild från Mythos Beach under höstlovets Frisk & Stark Familj-event. Vacker omgivning men högst löpovänlig stenstrand, så då föredrar jag ändå ett löpband som underlag. Därför var bilderna som tog mig till gymmet istället från andra lyckade löpbandspass.

Löpning på löpband /annalissjanis.se

Under – dela upp passet i etapper av tid/distans/hastighet: Därför är intervaller så bra på ett enformigt löpband. Ställ in på 0,5 eller 1 grads lutning för att inte belasta knän för mycket, värm upp med några minuters gång eller lätt jogg och prova någon av mina favoritvarianter:

♥ Stegrade intervaller: 1000 m, 900 m, 800 m, 700 m, 600 o.s.v. till en sista 100 m-intervall och successivt ökad hastighet med något/några steg (jag gick från 13 km/h upp till 15,5 km/h). Mellan varje intervall gång/lugn jogg tills pulsen lagt sig någorlunda.

♥ Tusingar: Spring snabbt 4 x 1000 meter och gå eller jogga lätt 500 meter mellan varje (eller kortare/längre beroende på ditt behov).

♥ 1-minutsintervaller: 5 minuters uppvärmning och sen 10 st 1-minutersintervaller med stegrande fart, och 30 sek ståvila mellan varje intervall. Du ser hur jag gör i filmen här nedanför. Det gäller att vara beredd på snabba steg redan från start av varje intervall och med kraft och stöd av överkroppen när du hoppar åt sidan.

♥ Pyramid: Hög hastighet i intervaller under 30-45-60-90-120-90-60-45-30 sekunder (d.v.s. trappa först upp och sen ner tiden). Mellan varje intervall vilar du 15-25-30-45-60-45-30-25 (d.v.s. kortare vila vid kortare intervall).

Exempelfilm på löpbandsintervaller med ståvila från 2014.

Ja, kräkvarning. Ja, smärtande lår. Ja, hjärtat i strupen. Och ja, jag kunde (precis som DU)! Ingen rekordhastighet, men tillräckligt för en förbättring från det utgångsläge jag har nu. Att anstränga sig mer än så är ju rätt onödigt, men att då och då kliva över bekvämlighetszoonen är utvecklande – både för prestationen och självförtroendet.

spegel_lopbandsint

Efter: Ansikte rött som en julgranskula halva dagen (bra för blodcirkulationen och den rätt röda jul-looken med andra ord), endorfiner och skrytvänlig segerkänsla. För nu är tröskeln borta och löpbandsintervaller är ju ganska roligt i all sin vidrighet. När jag tänker efter. Så som mänskligheten funkar – det vi kan tycker vi är kul!

Fin fredagsfys och skönt mys friends!

6 kommentarer

  1. =) Åh, härligt! Grymma du

    1. Mari – tack! Lite stolt över att jag lyckades, inte fysiskt, men mentalt 🙂

      Kram & fin fredag!

  2. Åh intervaller är så härligt! Man kan verkligen köra efter dagsform och bli hur trött som helst! Lika härligt varje gång!

    Jag körde ett litet lätt styrkepass som fredagsmys, första träningen på några dagar efter lilla magbakterien utomlands som satte sina spår! 🙂

    1. Elin – mest härligt efteråt ändå.. 😉

      Magbakterie låter inte kul. Skönt att du är igång igen!

      1. Tyvärr kändes det bättre än vad det var. Tillbaka till rostbröd och blåbärssoppa, och smörgåsrån (plus mycket smör!!). Skönt att vara i Sverige och ha tillgång till allt igen 🙂

      2. Elin – usch då! Krya på dig.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *