Yogafilm för skidåkare – 30 minuter

Såhär på sluttampen av träningen inför Vasaloppet, inför sportlovet eller rent allmänt för oss skidåkare har jag spelat in en yogafilm med extra bra positioner för längdskidåkare.

Tyvärr har det varit lite för trångt för annat än yogasagor och barnyoga under vår skidsemester, mina ljumskar skulle må bra av en längre yogasekvens efter våra heldagar i pjäxor. Precis som för löpare är yoga ett perfekt komplement till längdskidåkning och innan vi reste testade jag detta sköna pass på Yogobe. Kanon för att sträcka ut musklerna, öka cirkulationen och därmed återhämtningen. Positioner som stärker kroppen, ökar rörligheten, uthålligheten och även tränar upp koncentrationsförmågan och det mentala fokus du har fördel av som skidåkare.

Dansaren på skidor /Anna Lissjanis

Skidåkning + yoga = sant

I skidåkning använder du hela kroppen, balanssinnet, din styrka och uthållighet. I yogan sträcker du ut och öppnar upp de områden som kräver mer rörlighet och flexibilitet för att kunna använda kroppen mer effektivt i skidåkningen, det vill säga runt axlarna, bröstet, bröstryggen samt höften. Yoga stärker också din core som behövs för kraft i skidåkningen.

Dessutom minskar yogan skaderisken. Bland skidåkare är det vanligt med problem med knän och rygg som ofta beror på att vissa muskler är korta och stela. Ligamenten tar då stryk och här kan yogan hjälpa dig att få in en stretchrutin och därmed förebygga skador.

Yogafilm för skidåkare, 30 minuterspass

Här min ”IRL copycat” av ett yogapass för skidåkare guidad av Monica Björn´s röst via Yogobe (originalfilmen hittar du här). En sekvens på knappt 30 minuter där fokus framför allt ligger på de muskelgrupper och områden som kräver mer rörlighet och flexibilitet för att bli en bättre och mer balanserad längdskidåkare.

Yoga, Anna Lissjanis

Fördelar Yoga för oss skidåkare (och icke-skidåkare)

  • Sträcker ut ut stela muskler ordentligt både innan, under och efter skidsäsongen.
  • Ger återhämtning
  • Ökar din rörlighet
  • Ger uthålligare muskler
  • Stärker upp dina svaga områden och kan förbättra din skidåkning
  • Stärker din core
  • Bättre koncentrationsförmåga
  • Ger ett ökat fokus för en bättre prestation
  • Förbättrar din andning

Fakta från Yogobe.

För dig som vill ta del av fler yogafilmen bjuder Yogobe fortfarande mina läsare på 2 veckors gratis medlemsskap, så passa på! Koden är LISSJANIS (stora eller små bokstäver spelar ingen roll) och ger 14 dagar helt gratis och utan bindningstid vid skapandet av ett nytt konto. Den här koden fungerar för dig som skapar ett konto för första gången hos YOGOBE. För frågor – maila mina kollegor Bianca och Camilla på info@yogobe.com.

4 kommentarer

  1. TACK Anna för denna film! Perfekt för oss här hemma just nu.

    1. Anna – vad roligt! Jag hoppas du fått en skön yogastund 🙂

  2. […] av de få tränande kvinnor som tills i förrgår aldrig testat yoga tidigare. Jag körde jag ett yogapass för skidåkare hemma på köksgolvet tillsammans med tonårsdottern. Vad tyckte jag då? Jo, det var faktiskt […]

  3. […] måndag: yoga ”favorit i repris” Yoga för skidåkare […]

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *