Utfallsgång – bästa benövningen i film

Utfallsgång – övning som garanterar fram-steg.

Om jag bara ska välja EN enda benövning – då blir det klart den. Här känner jag mig som starkast, får bra kontakt och tränar båda ben och rumphalvor lika mycket. Bak- och framsida lår, coremuskler, greppstyrka, balans och lederna på att ta emot stötar. Grym kort och gott.

Som många andra började min styrketräningskarriär i olika maskiner, men när jag väl vågat mig över till fria vikter var utfallsgång en av de övningar jag fastnade för. Jag har många minnen av att träna just detta ihop mina vänner på Karlstads Universitets källargym. Där kärleken till styrketräning föddes.

Utfall finns det massor av varianter av men gång toppar min lista. Så ska du köra ett benpass eller blandpass denna klämdag – go for utfallsgång! Här i filmen visar jag hur den går (!!) till.

Fin fredagsfys friends!

2 kommentarer

  1. Blir inte i dag, eftersom jag körde utfallsgång igår…;-)!

    Hade däremot svårt att bestämma mig för hur länge jag skulle gå. Tills benen blev helt uttröttade eller en viss tid. Vad gör du?

    Kan också konstatera att du har lite tyngre vikter än jag. Rekommenderar du att lassa på rejält eller lite lättare? Jag vill bli stark.

    1. Emma – jag kör så många steg jag orkar, vilket brukar bli uppåt 24 steg. Det beror på vikt/vad jag tränar innan övningen, men runt 20 steg tycker jag är en inriktning för då blir det runt 10 per ben.

      Jag rekommenderar att du börjar lätt för att öva upp tekniken & sen ökar successivt. Sikta in på 20 steg & prova ut en lagom startvikt. Sen ökar du vecka för vecka tills du har vikter där du absolut inte orkar ett steg till när du gjort mellan 16-30 steg. Lycka till!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *