FILM: Bli jämnstark med kettlebell

Sidoplanka med kettlebell /Anna Lissjanis

EN enda kettlebell är allt du behöver för smart träning av hela kroppen.

Alla har vi våra starka och svaga sidor, ojämnheter som kan ge problem och skador. Att du kompenserar din svaga sida genom att använda den starka mer och därigenom snedbelastar och sliter mer på den ena. Då kan det vara idé att träna en sida i taget, t.ex. med en kettlebell som jag gör i filmen.

Steg åt sidan med kettlebells /Anna Lissjanis

Dessutom är kettlebells ett perfekt redskap för hemma- och utomhusträning i sommar. Och du behöver du bara en eller ett par, förslagsvis en lättare för mindre muskelgrupper och en tyngre för större. Då blir det inte så dyrt heller, eller tungt att släpa ut i solen!

Tidigare i veckan spelade jag in en träningsfilm till dig där jag visar ett program för hela kroppen med fem olika övningar. I samtliga jobbar du med en kettlebell för en sida i taget. Kom ihåg att upprepa med lika många repetitioner för andra sidan sen.

Jämnstark träning för hela kroppen med en kettlebell

♦ Utfallssteg åt sidan

♦ Knäböj med axelpress

♦ Draken

♦ Enarmsrodd med rotation

♦ Sidoplanka med axelrotation

Fin fredagsfys friends!

2 kommentarer

  1. Vilken vikt tycker du man ska välja om man köper 1 och vill kunna träna så mkt som möjligt med denna?

    Med vänlig hälsning,
    Ronja

    1. Ronja – svårt att säga. Beror helt på hur mycket du tränar/stark du är, men en 12-kgs kan du göra mycket med. Då kan du tränar en sida i taget (som i filmen) när övningar känns lätta, och använda båda armar/ben om det är en tung övning.

      Köper du två kan en 14 + en 8 vara lagom, men det är jättesvårt. Beror på vad du vill träna och hur stark du är.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *