Fredagsfokus på ryggträning i film

Ryggträning banner - Anna Lissjanis

RYGGEN. Kanske viktigast att träna av allt för att undvika skador och få en snygg hållning, därför är en ryggspecial alltid aktuell i bloggen. Och om jag ska välja ett enda redskap för ett komplett ryggpass är smithmaskinen mitt bästa och där dagens inspirationsfilm är inspelad.

Jag tränade själv enligt upplägget igår, men med några fler set och repetitioner än i filmklippet. Tanken slog mig då hur jädrans BRA det är. Att inte behöva springa runt i hela gymmet för att få ett så heltäckande ryggträningspass och att jag därför borde tipsa om det igen. Jag menar, varför uppfinna hjulet på nytt?

Komplett ryggträning i smithmaskin

» Pull-ups

» Rodd

» Chins

» Räckhäv

Olika upplägg:

  1. AMRAP (as many reps as possible): Gör så många du orkar av varje övning i en cirkel med paus mellan varje.
  2. Visst antal repetitioner/övning: Gör så många pull-ups och chins du klarar + fortsätt upp till runt 12 repetitioner mha att hoppa upp/trycka dig upp med foten och bromsa kroppsvikten på vägen ner. Vid rodden – hitta en vikt där du orkar max 12 repetitioner. Räckhäv – gör så många du orkar, fuska med att trycka upp dig med benen om du behöver.

FLER RYGGFILMER? Jag har filmat samma 4 ryggövningar i smittmaskin tidigare, men det var 3 år sen – långt innan jag börjat leka i iMovie. Hela min Youtube-kanal skulle behöva städas upp, men det finns ändå en hel del matnyttigt där efter alla år. Här hittar du t.ex. en länk till mina samlade ryggträningsfilmer på Youtube, hela 17 stycken. Hittills.

Fin fredagsfys friends!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *