Varför får du håll – svar på läsarfråga

Den här återblickstorsdagen gör jag dels en throw back till gårdagens- och förra veckans löptur i form av bilderna, dels till begynnelsen av mitt liv som löpare. Då jag som 7-åring brukade jag leta upp en skön sten eller hålla i mina tummar för att undvika håll. Det var under min barndom i Jorm då jag körde sommarfys inför längdskidsäsonen med Jorm’s idrottsförening och inbillade mig att hålla hårt i något hjälpte mot knipet i sidan av magen. Med tiden lärde jag mig även att inte äta eller dricka för nära inpå träningen. Att fylla på mer efteråt istället för att slippa magproblem, en anledning till att jag fortfarande idag helst springer på morgonen innan frukost.

Med åren försvann besvären med håll och jag kan inte minnas senast jag känt av det, något som jag förklarar mer om i svaret till Kristina:

Läsarfråga – varför får jag håll?

Hej!

Först och främst, så tack för en bra blogg! Du springer ju en del så tänkte passa på att fråga. Jag har haft en rutin nu och sprungit 1 – 2 ggr per vecka ca 5 – 10 km. Tycker konditionen är rätt bra numera och springer oftast på relativt tom mage (på morgonen). På sin höjd har jag kanske ett glas vatten i kroppen precis innan jag börjar springa.

Den senaste tiden har jag börjat få ganska obehaglig håll precis vid högra höften. Det gör brutalt ont redan efter 1 km och ibland t.o.m. när jag går i snabbare tempo. Det märkliga är väl att detta inte uppkom överhuvudtaget på min 2 veckors semester i Spanien, där kunde jag springa 12 km utan några problem.. Jag har därför lite svårt att tro att det kan vara blindtarmen som spökar..

Vad tror du det kan bero på? Kan det bero på att det inte är helt rak sträcka som jag springer här i Sverige, alltså att det är lite backar etc? Hur kan jag undkomma det? Jag äter ju inte och dricker knappt något innan löpningen..

lopning_kvarntjarnsv

Mitt svar:

Hej Kristina!

Roligt att du gillar bloggen och att du kommit igång så bra med löpningen. Jag tycker det låter som att det är håll du får, något som sägs kunna uppstå om man utsätter sina ligament (ledband) kring magsäcken för utsträckning och belastning. Så om du äter/dricker kort tid före löpningen är magen tyngre och belastar ligamenten mer.

Kanske var det värmen i Spanien som gjorde att ligamenten blev mer elastiska så att du inte fick ont? Jag vågar inte svara säkert, men enligt min egen erfarenhet och studier är det min teori tillsammans med råden nedan.

Mina råd för att undvika håll:

  1. Vänta en stund efter du ätit/druckit, d.v.s. undvik stora måltider upp till tre timmar innan du springer.
  2. Ha tålamod – ju mer vältränad du blir, desot bättre har dina ligament vant sig vid belastningen från rörelsen som går upp och ned.
  3. Träna upp mellangärdet så att det klarar att leverera mer luft och syre, t.ex. med andningsövningar under yoga eller i form av djupa, lugna andetag under löpningen.
  4. Bygg upp musklerna runt bålen, särskilt den tvärgående magmuskeln – transversus abdominas. Transversus ligger djupast av magmusklerna och trycker mot ryggraden som en korsett. Ökad styrka minskar bukens rörlighet och därmed även risken för håll. Här hittar du tips på 12 coreövningar och här alla mina filmer med magövningar.
  5. Starta lugnt. Ha inte för bråttom med tempot början av dina löpturer utan öka successivt så att du hinner bli varm och komma igång med djupa andetag.

Lycka till!

kvarntjarnsvagen

Det var bara en vecka sen jag sprang på den mjuka skogsvägen, helt ensam förutom några jagande mygg. Djurgården är också fint, liksom Lill-Jansskogen – mina två favoritplatser att springa på här i Stockholm, men Kvarntjärnsvägen är ändå oslagbar.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *