10 sätt att förebygga en förkylning

marklyft_anna16

Godmorgon till dig, torsdag och nya Pippi-krafter.

Torsdag, veckans tröttaste dag enligt mig. Håller du med? När nästan hela arbetsveckan gått och innan rätt fredags feeling infallit. Dessutom har kylan kommit till Stockholm på allvar. Jag höll på att frysa fingrarna av mig på cykelturen till skolan igår, utan vantar. Barnen hostar och snörvlar och jag själv har inte heller känt mig helt 100 tidigare i veckan.

Träningen har däremot gått bra. Det är som att gymmet plockar fram superkrafterna inom mig. Men förutom vikterna på gymmet känns det ändå som att jag bär runt på något som inte bryter ut.

Därför har jag undvikit löpning eller annan pulsbaserad träning under veckan och igår vilade jag helt från träningen. Inget speciellt händer, men idag känner jag mig i alla fall piggare. Energin är tillbaka, men jag vägrar att bli sjuk och kommer därför fortsätta boosta kroppen för att förebygga en förkylning.

forkylning

10 sätt att förebygga en förkylning

  1. Sömn och vila. En viktig prioritering eftersom det är då du bygger upp både immunförsvar, bygger upp kroppen efter träning och ger dig ny energi. 7-9 timmar mår jag själv bäst av.
  2. Mat. Ät tillräckligt. Kroppen behöver näring för att bekämpa infektioner och välj gärna av det som sägs stärka immunförsvaret. Som probiotika (d.v.s. nyttiga bakterier till tarmen), grönt te, frukt och grönsaker som innehåller polyfenoler, en grupp antioxidanter som samspelar med probiotika. Kryddor som ingefära och vitlök lär också vara bra, liksom C- och D-vitamin och protein. Om det verkligen gör skillnad vågar jag inte svara på, men placeboeffekten är också stark.
  3. Vätska. Kroppen består som du kanske vet mest av vatten och under en infektion behöves tillräckligt med vätska för att bearbeta bacillerna. Grönt te och pressad citron i dricksvattnet är mina personliga favoriter. Gott sätt att samtidigt få i sig C-vitamin.
  4. Värme. Det börjar som sagt bli kallt ute så på med tjocka sockor, mössa och vantar. Och inifrån hjälper hett grönt te, vilket även smakar gott, piggar upp och tillför antioxidanter.
  5. Tvätta händerna ofta. Ta som vana att ALLTID tvätta händerna som det första du gör när du kommer hem.
  6. Frisk luft och motion. Den kyliga luften stärker slemhinnorna, men undvik hård träning  ifall du känner förkylningssymptom. Det försvagar immunförsvaret några dagar. På längre sikt och i förebyggande syfte är motion däremot bra för immunförsvaret, gör dig piggare och gladare (se punkt 10).
  7. Undviker stora folksamlingar. Inte så lätt alla gånger, men så gott det går för att undvika nya virusattacker. Eller i alla fall, efter att ha vistas bland andra – var extra noga med punkt 5.
  8. Stressa ner. Stress sänker motståndskraften och gör att virus lättare får fäste. Här kan punkt 1 och 6 hjälpa dig, liksom andra saker som får dig att koppla av. Som yoga, ta ett varmt bad och att skriva prioriteringslistor. Bocka av och känn axlarna sjunka.
  9. Koksalt. Ett enkelt och billigt sätt att bli av med virus och andra irriterande saker ur näsans slemhinna är att skölja näsan med koksaltlösning. Det får dessutom symtomen att minska.
  10. Tänk positivt. Ju mer du känner efter och oroar dig – ju  värre upplevs symtomen. Gör saker som du tycker är roliga. Och precis som när virus vill attackera dig – parrera negativa tankar med positiva. Glädje, optimism, en positiv livssyn och en avslappnad inställning är effektiva medel mot förkylningar.

Idag ska jag försöka följa de flesta punkter här hemma, framför allt 8an. Redan nästa vecka har vi en inlämningsuppgift + ny tenta, min utbildnings sista innan praktiken. Det är bara att bita ihop och tänka positivt. Målet är nära.

Har du lyckats hålla dig frisk i höst? Har du några knep att komplettera listan med?

3 kommentarer

  1. Bra tips! Har faktiskt inte varit förkyld sen i våras. Håller tummarna att det fortsätter så! 😀 Tycker det är häftigt hur stor betydelse mat, träning och sömn har 😀

    1. Anna Lissjanis

      Johanna – vad skönt! Håller med om att träning & mat gör skillnad 🙂

    2. Anna Lissjanis

      Ja, och sömn! Kanske viktigast av allt 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *