Vinterlöpning – trotsa kyla och snö i 4 steg

Löpning på is /annalissjanis.se

Jag ser Lill-Jansskogens isiga backe framför mig. Hur jag samlar kraft och springer så att isbitar flyger runt fötterna, som små diamanter. Hur solen kämpar sig ner mellan de höga granarna. Hur hjärtat slår, andetagen bildar vit rök. Och trots att kylan biter i kinderna sprids värmen, som en allt kraftigare eld, inombords. Både rent fysiskt av ansträningen och mentalt av lycka.

Det är precis en vecka sen jag sprang, vilket är länge för att vara mig. Nu längtar jag, speciellt eftersom jag inte hunnit ut i snön – därför romantiserar jag löpningen lite extra. Bilden ovan är från förra året, men det är precis den målbilden jag har framför mig. Att elljusspåret just nu är isigt men glittrande av solen och fullt löpbart i mina Merrell All Out Ice Waterproof. Dessutom är jag väl kittad med varma kläder.

vinterlop_klader

Min just nu nyaste och snyggaste underställströja från Helly Hansen Warm i mjuk och rörlig merinoull, långa ull-kompressionsstrumor från Gococo…

ua_vinterlopning

..och varmfodrade tights från Under Armour med en speciell teknologi av silvertrådar som reflekterar och sprider värme.

vinterlöpning - Anna Lissjanis

Lätt löpjacka, tumvantar och mössa på det – sen är det bara att springa. Du blir alltid varm av att springa, så hellre lite sval i början än att koka över tycker jag.

Jag har sprungit året runt ända sen jag började någon gång på 80-talet och har skrivit några inlägg om vinterlöpning under åren. Här är nog det mest omfattande inlägget för dig som vill ha tips på bra kläder i kylan och nedan några andra tips som jag delat i STARK Magasin´s sociala medier:

Vinterlöpning – trotsa kyla och snö i 4 steg:

1. Andas kall luft. Det är inte ”farligt” att springa i kyla, dock ska du veta att luftrören ansträngs mer än i normala temperaturer. Det är individuellt hur kallt väder vi ”klarar av”. Det är vanligare med ansträngningsutlöst astma vid träning i kallt väder, men är det ett par minusgrader är det ingen fara. I vissa tävlingar (längdskidåkning) brukar tävlingar ställas in kring 20 minusgrader. Det finns värmeväxlare, en andningsmask som värmer upp luften innan den förs ner i luftrören. För tuff träning under riktigt kalla vinterdagar kan det vara bra att använda om man har dåliga luftrör.

2. Kläder. Se även till att du klär dig rätt så att du inte blir nedkyld och får köldskador. En bra grej att ha koll på är bomull, som suger åt sig fukt och således kan kyla ner kroppen ytterligare. Ull i strumpor samt merinoull i underställ och underkläder är att föredra.

3. Löpskor med broddar (till exempel Merrell och Icebugs). I dag är de lättare med bättre passform. Det finns även trailskor med bättre grepp. Löpare som använder skor med bättre fäste på halt underlag känner att de kan slappna av mer.

4. Snöskor. Ett alternativ för den som vill testa någonting annorlunda inom löpningens ramar, och dessutom utmana puls och styrka. Franska TSL är en etablerad tillverkare med ett brett sortiment.

Ut och njut av vintermagin mina vänner! Det ska jag göra nu.

2 kommentarer

  1. Härligt! 🙂 Vart har du köpt jackan?

    1. Anna Lissjanis

      Åh, jackan glömde jag skriva märke på. Den är från Reebok & har ett par år på nacken..

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *