Prins Daniel, Carolina Clüft och jag om 10 enkla sätt att ge barn rörelseglädje

cykel_sno

Den här torsdagen gör jag en återblick till i måndags. En tbt till den gnistrande vackra morgonen då jag som vanligt tog cykeln till jobbet. Ett val jag inte reflekterade över mer än att jag var extra nöjd över att rulla ut i svag morgonsol och att underlaget funkade fint tack vare mina dubbdäck.

Lite senare samma dag cyklade jag vidare till ett seminarium som En Frisk Generation arrangerat. Det är en insamlingsstiftelse som stöds av företag och organisationer som delar samma engagemang och vision – ”att Sverige ska ha världens friskaste barn”. Syftet är att etablera en långsiktig metod för att påverka folkhälsan genom att i tidig ålder engagera och motivera barnfamiljer till en hälsosam och aktiv livsstil.

Sverige är i dag ett av Europas mest stillasittande länder och andelen barn som når den rekommenderade mängden fysisk aktivitet, en timme per dag, är liten. Svenska fyraåringar sitter stilla nästan hälften av sin vakna tid och endast var åttonde 13-åring rör på sig tillräckligt mycket varje dag. Skrämmande statistik, men som sagt – tillsammans kan vi ändra trenden!

prins_daniel

Prins Daniel, initiativtagare till GEN-PEP som samarbetar med En Frisk Generation, var en av alla talare. Prinsen pratade bland annat om hur vi kan få barn att må bra med enkla medel. Hur vi kan påverka våra barn genom att fokusera på det positiva med hälsosamma val, istället för att fokusera på dåliga vanor som kan vara svåra att bryta.

”Äter du frukost orkar du leka ända fram till lunch”, ”apelsinen ger dig vitaminer som håller dig frisk” och ”kroppen blir glad och pigg av att springa – vi gör det tillsammans!”. Barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör. Genom att visa dem hur bra vi mår av rörelse, gärna ihop med dem, samt prata om allt positivt mat kan göra för oss får de med sig sunda värderingar och en lättsam inställning till hälsosamma val.

carolina_kluft

Carolina Klüft pratade om hur viktigt det är att ge barnen en grund av rörelseglädje. Om hur idrott kan ge gemenskap och en meningsfull fritid, snarare än en väg mot ”guldmedaljer”. Som hon själv sa som barn:

”Jag har inga direkta konkreta mål så där, utan jag.. det jag vill med min idrott är väl att jag ska utvecklas hela tiden som friidrottare och att mina resultat ska bli bättre och bättre. Och att jag ska få ha roligt hela tiden”.

Precis den inställningen har jag själv och önskar att alla unga introduceras till. Nyckeln till att fortsätta träna och tycka det är kul.

Även vår folkhälso-, sjukvård- och idrottsminister Gabriel Wikström, livsstilsprofessor Mai-Lis Hellenius och äventyraren Oskar Kihlborg med flera höll inspirerande tal. Hela tiden med flera rörelsepauser. Barn kom in och ledde lekar och varje gång vi applåderade skulle vi stå upp. Enkelt sätt att få igång cirkulationen under det 3-timmar långa seminariet, små aktiviteter som är bra för hälsan på flera sätt. Att resa sig upp då och då är ett exempel vi kan ta med till kontoret och här är 10 för våra barn.

Så små goda vanor hos barnen – mina 10 tips

  1. Gå ut! Där kommer den spontana rörelsen igång automatiskt i barnens lek. Bygg en snögrotta, spela fotboll, hoppa hopprep, lek kurragömma – det finns hur mycket kul som helst.
  2. Gillar barnen spel? Då är t.ex. Pokémon Go eller Nintento Wii med sportspel bra sätt att få in rörelse.
  3. Ta trapporna istället för hiss eller rulltrappa hemma. Barn orkar mer än vi tror!
  4. Fixa inte allt själv i hemmet – låt barnen hjälpa till att duka bordet, skotta snö, packa sina väskor (och bära dem), gå ut med sopor etc.
  5. Gå eller cykla till skolor och jobb. Gör ”din egen maskin” till det mest självklara valet att ta sig fram för barnen, så länge det inte är för långt eller de har för mycket att bära med sig.
  6. Musik! Precis som utomhusvistelse ett av de bästa sätten att ge rörelseglädje till små som stora.
  7. Ha med barnen i din egen träning. Mina egna älskar att vara med när jag tränar mage, yogar eller styrketränar hemma. Och även om de inte kan hänga med på allt ser de hur glad du blir av träningen, minnen som sätter sig.
  8. Låt barnen testa många olika sporter. Ju större bredd, ju tryggare blir de i olika idrottssammanhang och större chans att de hittar något de verkligen tycker är kul.
  9. Uppmuntra gärna, men försök att inte tjata. Påminn om det positiva rörelse gör för barnet. Tryck på det du vet att hon/han gillar, t.ex. ”träffa kompisar”, ”hoppa”, ”lära sig trix” eller vad som lockar.
  10. Ibland är alla trötta – både barnen och du. Lägg ingen press i att ni alltid måste träna/röra på er enligt planen. Det är ok med undantag, men prata gärna om hur roligt det blir nästa gång ni ”går till lekparken eller gympan”.

Tycker du seminariet verkade intressant? Här kan du ta del av hela seminariet i efterhand.

jonna_snoga

Jonna på väg hem från förskolan 2014. Nästan mindre än sin egen väska.

När jag cyklade hem i vintermörkret, förbi bilköerna med jämn puls, kände jag mig glad och tacksam. För att det finns människor som gör så mycket gott för våra barns hälsa och framtid, precis som det jag själv brinner för och jobbar med via Frisk & Stark Familj, men även hur glad jag själv är över min uppväxt. Att mina föräldrar introducerade rörelseglädje utan press när jag var liten.

Jag vet inte hur många skidtävlingar jag åkte som barn, men minns inte en enda kommentar om att jag måste träna för att vinna. Kanske hade det gett mig en idrottskarriär om jag känt lite press, men livslång träningsglädje väger tyngre för hälsan. Det har dessutom fått mig att fortsätta älska träning och aldrig lägga ner.

Dessutom fick jag tidigt in vardagsmotion som en naturlig del av livet. Att gå eller cykla till kompisar, hjälpa till på gården, åka skidor och leka i pulkbacken var självklart. Naturligt och okomplicerat, så som jag vill att mina barn och alla andras jag möter, ska se på rörelse.

nysno_junior

Gå ut! Enklaste sättet för spontan lek och rörelseglädje. Här en throw back-bild på Junior från förra vintern. En parkbänk duger fint som leksak.

Fler lästips om barn och rörelse:

3 kommentarer

  1. Oh, detta älskar jag! SÅ viktigt… jag som jobbar i skolans värld ser detta framför mina ögonen, den stillasittande vardagen. Vi måste göra skillnad, jag vill göra skillnad. 🙂

  2. Jag håller med! Så otroligt viktigt! Rörelseglädje är ett ord jag verkligen gillar, det är så träning ska kännas och att tidigt få med barnen i detta är gynnsamt för hela samhället. Vilka intressanta föredrag det måste varit. Heja ”En Frisk Generation”!

    1. Anna Lissjanis

      Malin – jag håller med om att rörelseglädje är ett bra ord. Nyckeln till att vilja fortsätta träna/röra på sig hela livet.

      Ja, En Frisk Generation gör ett kanonjobb.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *