Tusingar vs. 4-minutersintervaller vs. fartlek

annalissjanis_lop_djurd16

Strax väntar 10 timmars bilfärd med familjen mot Jämtland. Där ser fram emot en vit jul, men vintern kan vara oerhört vacker ändå, utan snö.

Bilderna är en tbt till morgonrundan längs Djurgårdskanalen tidigare i veckan.  En frisk morgon runt nollan i temperatur och helt vindstilla. Som vanligt fick dagsformen styra upplägget. Jag får ofta upp en bild i huvudet och kan nästan känna hur benen exploderar när jag river iväg – den morgonen med tusenmetersintervaller.

Det var länge sen jag sprang tusingar, något jag ofta sprang på Djurgården förr, därför kändes det extra motiverande. Den intervallformen passade även bra eftersom jag inte hade någon klocka utan sprang med Nike-appen. I mina lurar berättade appen varje gång jag sprungit en ny kilometer, därför kunde jag bara springa på – utan att kolla tiden på någon klocka/mobilen. Jag öka helt enkelt hastigheten en kilometer åt gången för att jogga lugnt nästa fyra gånger.

Nu var det alltså klockbrist och nostalgi som fick mig att välja just tusingar under rundan, annars tänker jag så här gällande val mellan olika intervalltyper.

lop_rygg_djurg16

Fördelar med tusingar vs. 4-minutersintervaller vs. fartlek

» 4 x 1000-metersintervaller. Bra att springa när du har gott om energi och vill puscha dig själv till högt löptempo under en kilometer i taget. Här kan du peppa dig själv med att ”ju snabbare du springer – ju snabbare är varje 1000-metersintervall över”.

» 4 x 4-minutersintervaller. Här är det tiden som styr, d.v.s. du får springa 4 minuter oavsett hur snabbt det går. En bra intervallform dagar då du vill att någon annan (klockan) ska bestämma. Min pepptanke här är att ”jag springer så snabbt jag orkar i 4 minuter och kan alltid sänka tempot om jag känner för det..”.

» Fartlek. Bästa upplägget om du vill låta kroppen styra. Energin brukar ofta komma och gå under en löprunda. Vid fartlek passar du på att gasa i samband med varje våg av energi och tar det lugnare i övrigt. Kanske en backe lockar att explodera uppför eller en spurt till nästa gatlykta? Kropp och lust styr istället för tid eller distans.

gardet_soluppg_vinter16

Intervaller är bra att hänga upp tankarna på när vägen känns enformig och lång, men den här morgonen på Gärdet var långt ifrån långtråkig. Vintersolen är svag men ändå fantastiskt stärkande.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *