Lopesan Baobab Resort – utvärdering

bad1_grancanaria

Tidigt i lördags morse lämnade vi snöyran i Stockholm för att samma dag, på eftermiddagen landa bland palmerna på Gran Canaria och Lopesan Baobab Resort.

Omställningen var ändå inte så stor som jag hade väntat mig temperaturmässigt. Det är som svensk sommar här nu, ca 20° och ganska svala vindar.

Jag frös första dagen, trött av jetlag, kaffe- och träningsbrist. Att dricka kaffe verkar inte vara en lika viktig grej här som hemma i Sverige. Inga kaffemaskiner på hotellrummet eller i lunch- och middagsrestaurangen. Och att bli seg utan träning känner du kanske igen? Det är en av anledningarna att jag hellre tränar ofta än ett fåtal pass hemma i vardagen. Energin jag får. Men rent fysiskt var det bra för min kropp att starta träningsveckan med vilodag efter ett par tunga träningsdagar hemma och innan instruktörsjobb, familjetid (som är allt annan än lugn med 4 spralliga barn) och egen semesterträning.

Lopesan Baobab Resort är inget hotell inriktat på träning såsom Playitas eller Rhodos Mythos Beach, men det finns ändå bra förutsättningar, liksom annat utbud vi uppskattar.

Lopesan Baobab Resort – mitt omdöme

hotell_grancanaria1

hotell_grancanaria2skoldpaddorpalmer_grancanariavila_grancanaria

+ Hotellområdet. Det är ett stort och fräscht resort med afrikans touch. Små platser här och där för att hålla träningspass och att ligga och sola. Gröna palmer överallt, rinnande vatten och riktiga fiskar och sköldpaddor mellan hotellrumsgångarna som barnen gillar att studera. Att området är så stort och lummigt gör att det inte känns trångt, trots att det är mycket barn och folk på plats. Det finns alltid en lugn oas att få vila upp sig i.

hampus_grancanaria

hugo_grancanaria

+ Bad. Stort utbud av pooler. Flera små och stora här och var, olika djupa och en lång med strömt vatten du kan simma med/emot. Motionssimning bland palmerna går hur fint som helst om du gillar det. Till och med jag, värsta badkrukan, har vari i flera gånger – trots att det inte är någon svettig värme.

baksaxl_grancanaria

enarmsrodd_grancanaria

+ Gymmet. Också helt ok. Hantlar, en cabelmaskin, några konditionsmaskiner, smith- och rumpmaskin kommer man långt med, haha. Det enda jag kan sakna är en roddmaskin och skivstång, men det är ändå inget måste. Igår morse körde jag ett riktigt bra ryggpass innan det var dags att inviga Frisk & Stark Familj. Chins, pull-ups, hantelrodd, smala armhävningar och baksida axel i cabelmaskinen.

fotboll_grancanaria

+ Bollspel. För Hugo och Hampus del är fotbollsplanen en viktig komponent. Den är ”sådär” i jämförelse med de andra av Apollos Frisk & Stark Familj-destinationer vi varit på. En asfalterad liten plan, men helt ok för lite spel mellan badet och för våra pass. Här körde jag även Get OUT to workOUT family igår.

mat_grancanaria

+ Mat. Här finns två restauranger med buffé med allt från sushi till wok direkt från kockarna, samt en ala carterestaurang som inte ingår i halvpensionen. Det är lätt att hitta något alla gillar här och att variera sig även om du är här en hel vecka. Precis som på andra Apollo Mondo Resorts finns mycket grönsaker och annan mat med hälsofokus, liksom solmogen frukt och läckra bakverk. För oss blir choklad, glass och vackra bakelser varje dag. Energi och njutning, precis som träningen, solen och familjetiden.

efterratt_grancanaria

+ Shopping. Hotellet ligger bara ett stenkast från ett shoppingområde med supermarket, spelhall och massor av butiker. Vi har bara köpt armpuffar, dricka och snacks hittills, men kanske vi hinner med annat också. Shopping har dock inte hög prioritering medan vi är här, så jag får se.

hotellrum_grancanaria

balkong_grancanaria

+ Hotellrummet. Helt ok. Rymligt med 3 dubbelsängar så att alla får plats + en solig veranda mot gräsmattan. Det enda jag kan sakna är en kaffemaskin och ett avskilt rum. Att dricka det saknade morgonkaffet i och blogga utan att väcka familjen, men de sover ändå rätt hårt och badkarskanten har funkat fint som bloggplats. Jag har en inbygd väckarklocka och vaknar alltid kring kl 7, vilket är perfekt eftersom jag då passar på att träna innan alla andra vaknar.

jj_stol1_grancanaria

jj_stol4_grancanariajj_stol2_grancanariajj_stol3_grancanaria

+ Barnvänlighet. Polly och Mino har sin barnklubb + att det anordnas lite lekaktiviteter, finns pingis- och biljardbord, men en lekplatser hade gillats av Junior och Jonna. På Mythos Beach blev det träffpunken för alla barn, men här hänger de med oss istället. Storgrabbarna springer däremot själva till fotbollsplanen och de små hittar på lekar var som helst. Bygger koja på verandan, leker med sina Par Patrol´s och provar olika stolar. Det finns ett par stycken här på området…

Sammanfattningsvis rekommenderar jag Lopesan Baobab Resort varmt, trots att vi knappt varit här två dagar. Det enda jag inte utforskat häromkring är havet och fina löpslingor. Idag ska jag ut på en morgontur på strandpromenaden som ska vara bra. Håll utkik på Instagram om du är nyfiken. Ha en riktigt fin vecka nu!

8 kommentarer

1. Roligt att se att ni är på lopesan baobab. Jag var där med familjen (sambo + 1,5-åring) i november och vi var också nöjda. Funderar dock på hur jag kunde missa sköldpaddorna så många varv som vi promenerade på hotellområdet medan dottern sprang runt och kollade in allt roligt. Zebrorna beundrade vi dock dagligen. En liten lekpark finns förresten inne vid barnpoolerna, men den är kanske mest för mindre barn. Vår favorit blev poolerna med konstgjord strand och grunt vatten i ena kanten.
    Hotellgymmet missade jag tydligen också (det fanns inte så mycket träningstid mellan poolhäng, mat och utflykter). Morgonyogan testade jag en dag, men de andra morgnarna blev det löpning längs stranden mot maspalomas. Det rekommenderas starkt om du inte kommit dit än. Kilometervis av lång sandstrand och full av promenerande och löpande människor i soluppgången. Vi vandrade även in bland sanddynerna och det var riktigt häftigt och ganska jobbigt i den lösa sanden.
    Hoppas att ni får en toppenvecka!

1. Anna Lissjanis

Emma – sköldpaddorna kanske är nya? Men de är lätta att missa. De finns i en liten bäck i en av gångarna mot gymmet/fotbollsplanen.

Jo, vi hittade också lekparken, men det var bara vattenleksaker. Inte att lek i med vanliga kläder.

Tack för bra tips & hoppas allt är bra med dig i Stockholm!

2. Såg just att du tydligen hittade havet :-). Passa på att njut! Sitter i ett grått stockholm och längtar tillbaka.

3. Ser riktigt härligt ut 🙂

Ja Mari, vi kan inte klaga 🙂

4. Kul att läsa detta nu!
    Jag älskade yogan. Perfekt att väcka kroppen! Annars promenerade vi 1 mil om dagen, varierad terräng.
    Gymmet var så där. Körde några andra klasser som var ok.
    Maten var tvärkass tyckte jag. Ha så svårt för buffé. Är extremt kräsen och vill ha fräsch mat. Vi fick liksom käka frukost 7 och middag 6, be om barnfritt för att slippa skrikande småbarn.
    Hotellet var bra! Vi blev uppgraderade till svit då de hällde välkomstdrinken över oss, så hade både kaffe, te och kemtvätt inkluderad. Inget att klaga på där.
    Lärde oss däremot att aldrig mer bo på hotell med små barn. Piew. Been there done that Hahah.
    Tror småbarnsföräldrar uppskattar det dock. De var väldigt gulliga med barnen.
    Och, vi slapp kylan hemma! 🙏🏻

5. Men.. frukosten var väldigt bra om man orkar upp innan alla andra intagit restaurangen. On a positive note 😉
    Rent, fräsch mat, lugn och ro!

1. Anna Lissjanis

Jag tyckte gymmet funkade, alltså fria vikterna. Men kan hålla med om att det var lite stökigt i restaurangen. Vi gick dock till den som lång lite längre bort där det var betydligt lugnare. Och det är ju annat för oss som har småbarn själva, haha.