Fördelar med rörelse och träning för barn

anna_slalom_lindvallen

Det bästa du kan ge ditt barn är kärlek.

Din tid. Och hälsa. Gärna i den ordningen tycker jag. Sen har alla familjer olika saker i sitt bagage och olika förutsättningar, men allt du kan göra är ditt bästa. Se möjligheterna och det positiva med en kram här och där, sagostunder på kvällarna och små hälsobooster i vardagen. Det behöver inte vara en träningsresa eller hel veckas skidåkning. För hälsan kan en cykeltur, hinderbana i lekparken eller att dansa hemma framför Melodifestivalenlåtar också göra stor skillnad på sikt. Plantera små frö av rörelseglädje i ditt barn samtidigt som det bygger gemenskap.

Jag är lyckligt lottad med föräldrar som alltid prioriterat tid för familjen och att vara aktiva ihop. Mycket naturligt vid arbete på gården i Jorm, bärplockning, bära in ved med mera, men även genom träning. Min pappa var längdskidtränare för byns barn och vi åkte även skridskor, slalom och annat ihop på fritiden. Idrott som har lagt grunden till den glädje jag fortfarande har för att träna/röra på kroppen och som jag vill föra vidare till mina egna barn och andras.

hugo_dab

Alltid på barnens egen nivå och coolhetsfaktor. Dab på skidor är Hugos grej.

”Visste du att våra barns generation beräknas vara första generationen som kommer leva ett kortare liv än sina föräldrar? Detta på grund av inaktivitet. Ansvaret ligger hos oss föräldrar. Låt oss introducera motion/rörelse/idrott för barnen som en naturlig del av vardagen redan i tidig ålder. Det finns egentligen bara en huvudregel – gör det alltid genom glädje!”

Jag läser på min vän och kollega Milla´s Instagram. Hon är med sin familj i Dubai och arrangera vårt gemensamma koncept Frisk & Stark Familj. Till en bild från familjeträningen la hon till denna både skrämmande och tänkvärda fakta. Jag vet inte vartifrån den kommer, men det kan egentligen kvitta. Att ge sina barn tid och en positiv känsla för att röra på kroppen har bara fördelar. För dig som förälder och kanske också blir mer aktiv tack vare barnens aktiviteter, för framtidens samhälle och folkhälsa i stort och framför allt för ditt/dina barn.

Tre fördelar med träning för barn

jonna_valleshow

All tid vi är tillsammans är inte kul som ”en show med Valle”, men även konflikthantering och att ta hänsyn till varandra bygger gemenskap. Vad vi gör spelar mindre roll än att vi har tid ihop och ibland är det inte själv träningen/rörelsemomentet som fastnar. Upplevelser runtomkring är också bra för att helhetsintrycket ska bli positivt.

1. Sociala fördelar

  • Ditt barn får nya vänner.
  • Kvalitétstid med familjen.
  • Upplevelser och nya miljöer.
  • Lär sig teamwork, ta hänsyn till andra och att kommunicera.
skidspets_gran

All idrott som innebär utomhusvistelse ger dubbel effekt för hälsan. Naturen har en magisk förmåga att minska stress och det är något jag tror kommer bli allt viktigare i framtiden även för våra barn. Dessutom sover du som en gud efter en stor dos frisk luft – guld för återhämtningen oavsett ålder.

2. Hälsosamma fördelar

  • Bättre sömn.
  • Förbättrar kondition, koordination, styrka och flexibilitet.
  • Stärker benstommen.
  • Bättre aptit.
  • Lägger en grund för hälsa på sikt.
junior_toppen_lindvallen

Att se sina barn utvecklas som skidåkare är fantastiskt, men ännu bättre tycker jag det är att se hur deras mod och stolthet växer. Bara under vår vecka i Lindvallen har våra barn utvecklats och framför allt – intresset för skidåkning har vuxit ännu starkare.

3. Psykologiska fördelar

  • Utvecklar karaktär och integritet.
  • Bygger disciplin och arbetsetik.
  • Utvecklar social kompetens.
  • Gladare och mer nöjda med sig själv.

Det här är säkert många saker du redan har koll på, men jag vet själv hur lätt det är att hamna i trötthetsträsket och glömma bort vilka enorma skillnader vi kan göra genom det lilla. Och ju fler fördelar med träning för barn vi bunkrar upp med, ju lättare blir det att ”gå till fotbollsplanen” en söndag morgon eller ”lägga undan en slant varje månad för att spara ihop till en träningsresa”.

Du måste inte heller vara ”supersportig” och hålla i allt själv. För stora barn finns bra arrangerad idrott, i fjällen finns skidskola och det absolut lättaste – ta med barnen och gå ut så löser det sig ofta själv. Utomhus är rörelse en självklar del i barnens lek, oavsett om det är på skidor eller i en storstadspark. Sistnämnda blir det nog för mig och mina minsta under dagen medan storbarnen är på fotbollsträning.

När det gäller träning för barn tror jag på att..

  • Uppmuntra istället för att tjata! Jämför med ditt ”inre barn”. Precis som vi vuxna tappar motivationen av för stora krav på oss själva gör våra barn det.
  • Hitta rörelseglädjen. Låt barnen testa olika saker tills de hittat sin grej och peppa även om de misslyckas/inte är bäst. De vinner tusen gånger mer hälsofördelar på att tycka om att röra på sig än att hitta den idrott som de presterar bäst i.
  • Visa intresse. Ställ upp och följ dem till träningen, prata om hur det känns, om eventuella lagkompisar, drömmar. Se och lyssna!
  • Aldrig jämföra. Detta gäller även vuxna, men speciellt barn som växer kan ha helt olika fysiska förutsättningar. Alla är bra på sitt sätt och försöker sitt bästa, mer än så går inte. Ditt ”totala jag” är alltid lika bra som någon annans – även om den personen ”hoppar högre”.
  • Fokusera på kulfaktorn. Som barn tycker inte jag vi behöver prata om att träna för att ”vinna, hålla formen eller vara duktig”. Vi rör på oss för att det är skönt och vad kroppen är gjord för.
  • Bort med alla måsten. Vill inte barnet gå till träningen en dag – gör ingen grej av det, men fråga gärna varför. Kanske beror det på att han/hon inte har ”rätt klädsel”, att någon sagt något elakt eller helt enkelt att hen är trött? Det är ok att hoppa över träningen ibland.
  • Dröm stort! Vill barnet bli fotbollsproffs eller vinna skid-VM? Såklart! Inget är omöjligt och drömmar är härliga. För barn tycker jag vi kan strunta i att sätta upp SMARTA mål och bygga så mycket självförtroende som möjligt.

Fler lästips om träning för barn

2 kommentarer

  1. Så himla sant! Och med numera vuxna barn är facit att deras uppväxt med aktivitet och träning satt prägel på dem även som vuxna. Träning och intresse för vad vi stoppar i oss finns hos alla mina tre barn. Det känner jag mig stolt över.

    1. Anna Lissjanis

      Malla – det ska du verkligen vara! Roligt att ditt engagemang i dina barns hälsa gett resultat. Att de fortsätter ta hand om sig.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *