FILM: Rörlighetsträning som skön uppvärmning

Jag erkänner.

Jag hade en fördom om att crossfit mest gick ut på att ”bli så trött som möjligt”. Att man gör alla övningar så fort som möjligt att tekniken blir lidande och att många därför skadar sig. Det händer garanterat också, men hittills har jag bara positiva upplevelser från min debut på Crossfit Södermalm.

Vi inleder alltid med uppvärmning, rörlighetsträning och att öva teknik på specifika övningar. Och när vi sen kör en wod, det vill säga ”workout of the day”, är alla redo och instruktören går runt och instruerar.  Alla får coaching på sin nivå men peppas av varandra. Ja du hör – jag är helt såld på mitt nya träningshak. Klockrent med lunchpass, speciellt den här veckan då jag både lämnat och hämtat på förskolan och inte kunnat morgon- eller kvällsträna på gym.

Åter till ämnet. En av dagarna på crossfitboxen värmde vi upp med rörlighetssekvensen jag visar dig i filmen.

Varför rölighetsträning? 

  • Din kropp har ju lägre skaderisk och större potential att bli stark ju mindre begränsningar i rörelserna du har. Du kan exempelvis jobba med fullt rörelseutslag i många övningar, som att gå djupare i din knäböj.
  • Att all belastande träning, som styrketräning och löpning, kan göra dig stel vilket i sin tur leder till minskad funktionalitet i idrotten och i vardagen.
  • Rörlighetsträning motverkar stelhet, ger bättre kroppshållning och minskad skaderisk.
  • Ett skönt sätt att komma i stämning, få cirkulation, bli varm och dynamisk stretch innan belastande träning.

Ha en mjuk och skön fredag friends!

Fler tips på rörlighetsträning

4 kommentarer

  1. Så kul att läsa om dina tankar kring CF. Jag har varit en sån som tränat lite löpning här, lite styrkelyft där, osv, men inte fastnat för något någon längre period och allt har alltid känts som ett nödvändigt ont. Men nyligen har jag börjat ta CF-inspo till mina träningspass och träningen känns plötsligt både meningsfull, rolig, effektiv, utmanande, varierande, jobbig.. ja allt! Jag har inte vågat ta mig till en box, är för feg.. men nån gång kanske! Tills dess fortsätter jag köra CF-inspirerade pass på mitt lokala gym (som dock har superbra utrustning). Jag känner igen det du säger, att CF är annorlunda än vad ”man” tror. Är glad för din skull! Vore även jättekul att ta del av de passen som du gör 🙂

    1. Anna Lissjanis

      Amanda – vad roligt att du fått nytändning på träningen genom crossfit-tänket. Jag är glad för din skull med 🙂

      Idag skriver jag i alla fall om ett inslag från crossfiten på SportHälsas sajt. Länkar dit från dagens inlägg, men ska absolut bjuda på fler wod´s framöver.

  2. Så fina tights – vart kommer de ifrån?`Är de lixom ”tunna”?!?!?

    1. Anna Lissjanis

      Joanna – de är från Röhnisch & har ”normal” rörlighet enligt mitt tycke..

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *