Nyckeln till träningsmotivation

..är att fylla på med så många positiva upplevelser som möjligt kopplat till träning!

Det är i alla fall mitt vinnande koncept. Somliga dagar kan det vara en lugn stund med frukost och kaffe som uppladdning innan träningen som motiverar mest. Eller den sköna känslan efteråt, duschen, återhämtningsmålet och att hänga med familjen. Andra är det själva träningen, att kliva ut ur skallen, in i kroppen, svettas, använda musklerna och kanske testa något nytt. Och somliga är det en lång stund i solen ihop med en vän..

Igår lyckades jag och Jennie äntligen synka våra agendor för ett löppass. Det var säkert två månader sen sist så vi hade massor att prata om och Stockholm bjöd på en kanondag. Under hela varje runt Brunnsviken hade vi solen i ansiktet och stigarna var precis så där frostiga så att du inte sjunker igenom till geggan. ”Skönsprunget” som jag tjatade om gång på gång.

Vi sprang vår vanliga sträcka med vissa fotopauser och landade på 19 kilometrar. En perfekt träningsdistans inför min Women´s Health Halvmarathon och Jennie´s AXA Fjällmarathon i augusti.

Bilder att plocka fram dagar då motivationen svajar. Alla dagar är ju inte lika strålande som denna. Alla dagar funkar inte att boka tid för träning med en vän, i alla fall inte för mig, men det är ett bra exempel på känslor jag förknippar med träning. Som hjälper mig att behålla suget.

Om du ofta registrerar en positiv känsla kopplat till träning i kroppen kommer den till slut automatsikt. Därför är det så viktigt att vi alltid väljer träning vi gillar, även om den är jobbig ibland. För att få resultat eller bara den häftiga känslan att ”jag KAN!”, så krävs progression och ansträngning. Men även de tuffare passen har sina ljusglimtar – det som är bra att fokusera på för långsiktig träningsmotivation.

Hur gör du för att hålla träningsmotivationen uppe, vecka efter vecka, år efter år?

Fler lästips om motivation

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *