Heltidsjobb, familj och blogg – hur pusslas träningen in?

Heltidsjobb, barn och blogg – var får träningen plats kanske du undrar?

När jag jobbade heltid på KTH-Hallen var det lätt att få in den en timme före eller efter jobbet då jag redan var på plats i en idrottshall. Som egenföretagare var det inte heller några problem att få in träningen eftersom jag inte jobbade heltid och styrde dagarna själv. Så det är egentligen först nu, med heltidsjobb på kontor, fyra barn och en man som reser en hel del, som det varit en utmaning att få in den träningsdos jag vill.

Positivt i det hela är att jag lärt mig hitta ett system som funkar, har fått insikt att det GÅR att få ihop bitarna även som singelmamma när Jonas reser och att jag får större förståelse för dig i samma sits. Det är inte så jäkla enkelt att ”rulla ut yogamattan när du kommer hem” efter en lång arbetsdag, då alla är hungriga och trötta. Det är inte så lätt att ”kliva upp en timme tidigare” på morgonen om du behöver vara skärpt i skallen en hel lång dag. För mig är det i alla fall viktigare att göra ett bra jobb än att träna varje dag. Men hur gör man för att ändå få sin må-bra-dos träning?

Mitt önskescenario är att träna kondition 2 gånger i veckan, styrka 3 gånger i veckan och yoga 1 gång. Verkligheten hittills med nya jobbet har inneburit att yogan (att boka pass) fått ryka, men annars har jag lyckats rätt bra. Så här har jag gjort.

Pussla in träningen i full agenda – mina knep

» Utnyttja helgerna till mängdträning. Det är då jag ibland springer långpass, lägger extra krut på gymmet eller går på yoga (när axeln är hel).

» Lunchträna. På vardagarna är vi flera på kontoret som tränar ett kortare pass på lunchen. Det får visserligen kompenseras med mat framför datorn efteråt, men gör stor skillnad på energin.

» Träna på vägen. Jag cyklar ofta till jobbet och stannar då en stund på gymmet utefter vägen dagar då Jonas lämnar de små. Då kör jag pass som korta intervaller på löpband eller några styrkeövningar, det jag prioriterar mest (just nu axeln). På samma sätt som vid lunchträningen kan det innebära att jag får jobba in lunchen och äta framför datorn, men så är det fler som gör. Det är kanske inte optimalt, men funkar!

» Vila de mest uppbokade dagarna. När Jonas varit bortrest och jag både lämnat och hämtat barnen på förskolan har jag lagt mina vilodagar. Som motionär är det ju bara jag som lägger min träningsplan. Jag vinner inget på att sova mindre eller stressa för att för att trycka in träning sådana dagar.

» Träna på arbetstid. Det gör jag en dag i veckan då jag springer med Salming Runclub powered by SportHälsa. Annars har vi ingen friskvårdstimme eller liknande.

» Flextid. Funkar inte på alla arbetsplatser, men för oss som jobbar över internet kan det gå. Jag morgon-, kvälls- och helgjobbar ofta små stunder i och med att SportHälsa uppdaterar sin sajt och sociala kanaler alla dagar i veckan. Ofta fixar jag lite innan arbetsdagen börjat och har därmed tid tillgodo för att träna på väg till kontoret.

Som du ser, det finns många sätt att få in träningen med massor av planering och förberedelser med matlådor och färdigpackad väska kvällen innan. Ändå har jag dragit ner ordentligt på mängden efter att jag blivit heltidsanställd. Det hade jag kanske inte behövt om jag tränat hemma, men det är något jag har extremt svårt att motivera mig till om jag inte måste.

Kvällstid slappnar jag hellre av ihop med barnen, eller som i skrivandes stund när de små lagt sig – med att skriva av mig i bloggen. Många inlägg är också förberedda kvällen innan för att hinna med.

Träningen är en sak, den går lätt på rutin för mig, men det jag kan sakna med ett är att boka gruppträning i yoga, mer ”bara vara”-tid med familjen och spontana dejter med vänner – det är också sånt jag lägger på helger, lunchtid eller i kombination med pressevent. Men förutom planering och pusslande är min strategi att glädjas åt de små guldkornen. Kvällsrutinen med att läsa för barnen och prata om hur dagen varit, att djupandas och fånga sol under cykelturen till/från jobbet, middagen med familjen, min träning – om så bara 30 minuter. Klyschigt, men lyckan i det lilla är ett vinnande koncept oavsett hur ditt liv ser ut.

Har du några andra bra knep för att få in din träning och annat du gillar i agendan? Tipsa gärna.

9 kommentarer

  1. Jag försöker göra något aktivt med min dotter varannan vecka när hon är hos mig, för just de veckorna kommer min träning lite i kläm. Men sen har vi standard på lördagar att vi åker till min kompis och så leker barnen under uppsikt av hennes man så att vi får till ett löppass då. Tacksam är jag över det för ett pass är bättre än inget 🙂

    1. Anna Lissjanis

      Cherie – låter som ett jättebra upplägg tycker jag. Och super att du får hjälp av din kompis man samtidigt som du får träningstid med din vän. Kvalitéstid på flera sätt!

  2. Vi ”transporttränar” ganska mkt jag och min man. Om vi ska hem till/från någon, eller till/från badhus eller annan aktivitet så är det nästan alltid någon av oss som springer eller åker rullskidor. Det funkar ju inte om man TILL ett kalas men HEM från kalaset går det utmärkt. Bra rutin särskilt på helgerna då man kanske vill hitta på något hela familjen.

    1. Skulle ju också skriva att jag och maken tränar till Yogobe framför tv:n några kvällar i veckan. Trevligt att göra nåt tillsammans som inte är tv-tittande as usual (även om det kan var grymt skönt att bara däcka framför tv:n).

      1. Anna Lissjanis

        Anna – låter underbart att du gör så mycket ihop med din man. Vad grymma ni är, speciellt som gör det till en gemensam stund. Och Yogobe är ju grymt. Du kanske vet att jag har jobbat där ett tag 🙂

  3. Jag har förmånen att ha ganska stora möjligheter att träna lite när jag vill och får ofta till de pass jag vill. När jag inte hade så flexibelt jobb utan jobbade kontorstider, brukade jag försöka få in en lunchpromenad istället för att sitta och häcka i lunchrummet. Jag brukade ofta träna på vägen hem från jobbet, när jag ändå var på gång liksom. Annars blev det lätt att jag hamnade i soffan och inte ville dra ut igen. Men de förslagen har du redan givit 🙂

    Jag har sedan typ ett år tillbaka, ett par av passen i veckan, tränat med en nära vän. Det är ett hett (om än vanligt) tips för att få träningen att bli av. Förhoppningsvis pushar och peppar man varandra på ett positivt sätt, och det kan (även om man som jag gillar att vara ensam) vara kul att dela träningen med någon. Jag känner att jag peppas av att umgås och träna samtidigt, och vågar testa på saker på gymmet som jag kanske inte hade vågat själv – typ nya gruppträningspass, nya styrkeövningar, lassa på mer vikt än vad jag annars gjort osv. Dessutom vill man ju inte banga när man bestämt med någon annan 😉 Detta har gjort att jag personligen upplevt att jag fått en härlig variation i min träning, och jag tror att det är en stor anledning till att jag vecka efter vecka fortsätter att prioritera träningen. Samt att man får det sociala umgänget på köpet, så det blir som två flugor i en smäll… 🙂

    1. Anna Lissjanis

      Amanda – vad glad jag blir för din skull. Träningsvänner är verkligen det bästa, ja eller vänner över lag. Men att kunna kombinera är fantastiskt när en inte har all tid i världen <3

  4. Halloj!
    Är man en ”träningsmänniska” har man en fantastisk förmåga att se möjligheter att träna, det finns ofta inga hinder!! Försöker träna tidigt på morgonen så ofta det går, ibland direkt efter om möjlighet finns dock är den tiden ett motstånd då jag vill hem till familjen och ofta är trött och hungrig!!!
    Helgerna kan man alltid få in lite träning när det passar! Just nu ingen prestations inriktad träning vilket är skönt då blir det vad man känner för👍

    1. Anna Lissjanis

      Marie – sant! Gillar du träning hittar du träningstid 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *