Löpstyrka – film med 4 övningar för stark, stolt skadefri löpning

Löpning har varit veckans genomgående tema på SportHälsa – ett av mina favoritämnen. Jag har skrivit om hur du får bra löpteknik, om vårens stora tightstest med utvärdering av 11 modeller, smart planering av din löpning och idag detta – löpstyrka. Här i en film med fyra övningar för rumpa, lår, höft, vader, core och bröstryggen – muskler som du använder mycket när du springer.

Löpstyrka – 4 övningar för stark, skadefri löpning

  1. Excentrisk enbensknäböj + tåhävning – för att stärka musklerna runt knän, i lår, säte och vader.
  2. Enbenshöftlyft – för att stärka säte, höft, baksida lår och core.
  3. Utåtrotation med gummiband – för att stärka musklerna mellan skulderbladen och baksida axlar. De som ger dig stolt hållning och öppnar upp lungorna.
  4. Sidoplanka med armrotation – för att stärka core, sidan av bålen, höft och axlar.

Upplägg: Gör exempelvis 3 x 10 repetitioner av varje övning/sida. Börja gärna med din svagare sida om du har någon sådan, för att sen göra lika många med din starkare. På så sätt får du jämn träning av kroppen.

Om du vill utöka med mer löpstyrka än de här övningsförlagen gjorde jag och Milla en film med spänst- och styrkeövningar för löpare 2015. Helt galet att det är två år sen den spelades in i en iskall Humlegården.

Nu börjar det verkligen bli behagligt nog att flytta ut styrketräningen och 11 maj har vi planerat in ett Get OUT to workOUT-pass i samarbete med Stadium. Jag ser fram emot det jättemycket och hoppas du kan komma. Save the date så länge. 11/5 kl 17.30 i Humlegården.

Ha en fin fredag och HEJA om du testar övningarna i filmen!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *