Ryggresning med hantellyft i film

Ryggresning med hantellyft.

Tidigare i veckan återupptäckte jag denna ryggklassiker. Ofta faller övningar bort, men så ser jag någon köra och plockar in dem vid träningen igen. Som en bortglömd godissort du plötsligt återupptäcker, extra god efter en tids frånvaro.

Ryggresning var en typisk övning att visa som gyminstruktör förr i tiden, sen kom trenden med fria vikter och tunga lyft. Jag började träna marklyft istället som ger ännu mer komplett helkroppsträning, men som sagt – det är roligt med variation och den här är också en bra multiövning.

Ryggresning med hantellyft

» Vad? Tränar musklerna längs hela ryggraden och ut i baksida axlar.

» Hur? Rulla upp, kota för kota med start från ländryggen. När du är rak i ryggen – sträck ut armarna och spänn till i baksida axlar. Kom ner med armarna och häng kontrollerat ner igen. Upprepa förslagsvis 3 x 12 gånger.

Lycka till om du testar och ha en fin fredag!

För mer inspiration till din ryggträning rekommenderar jag alla artiklar jag skrivit på SportHälsa under veckan med stort ryggtema.

Artiklar om ryggträning

2 kommentarer

  1. Tack! Nu återupptäckte jag den oxå 🙂

    1. Anna Lissjanis

      Kul Kikki! 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *