Så får du ditt barn att röra på sig

Större chans till en sund livsstil som vuxen.

Bättre betyg och koncentrationsförmåga i skolan, starkare muskler och benmassa, ökad koordination, självkänsla och..  jag har listat alla fördelar med rörelse och träning för barn tidigare, men nu vill jag prata om HUR.

När jag körde frågestund här i bloggen önskade Jenny att jag skulle skriva:

”Gärna något om barn och röra på sig. Dels saker man kan göra ihop hemma/i skogen/på lekplatsen o.s.v. men också aktiviteter för barn i olika åldrar så som Bamsejympa/bollträning och liknande”.

Jag börjar med min egen familj med Hugo (snart) 12 år, Hampus 11 år, Jonna och Junior 6 år. Kanske går rörelsebehovet i arv, för det räcker ofta med att öppna dörren så springer de runt. Ja, eller inomhus också gärna, men det tycker jag blir för stökigt. Vardagligt aktiva är de i alla fall, med att cykla, springa ute med kompisar, leta Pokémons och spela fotboll. Sistnämnda är också den idrott ¾ av barnaskaran satsat på.

Igår kväll bilade Jonas ner till Skåne där Hampus fotbollslag ska spela cup i 3 dagar. Hugo gick till sin fotbollsträning och jag tog med mig tvillingarna till Gärdet där Junior hade sin fotbollsträning. Jonna vet inte riktigt vad hon vill än, vi har planer på att introducera henne för gymnastik till hösten, men hon håller igång ändå. Medan Junior spelade sprang hon runt med andra syskon till fotbollsbarnen och provade Gärdets utomhusgym. Hon hittar nog också sin grej.

Jag tycker inte du som förälder ska stressa upp dig över att ditt barn inte går på arrangerad idrott. Bara att de ser dig komma hem, svettig och lycklig, ger kopplingen att ”träning är något roligt”. Och små barn rör sig spontant (om de får chansen).

Större barn kan vara en större utmaning att ”frälsa” om de inte redan är det. Jag minns själv hur många av mina kompisar idrottat innan högstadiet men sen slutade för att revoltera och ”vara coola”. Eller att vissa, inklusive mig själv när det gällde vissa sporter, ställde sig i ett hörn – rädda att göra bort sig, men genuint intresserade och inspirerande vuxna kan få fler unga att hålla igång.

Få ditt barn att gilla rörelse och träning

Jag tror på att..

  • Uppmuntra istället för att tjata! Jämför med ditt ”inre barn”. Precis som vi vuxna tappar motivationen av för stora krav på oss själva gör våra barn det.
  • Hitta rörelseglädjen. Låt barnen testa olika saker tills de hittat sin grej och peppa även om de misslyckas/inte är bäst. De vinner tusen gånger mer hälsofördelar på att tycka om att röra på sig än att hitta den idrott som de presterar bäst i.
  • Visa intresse. Ställ upp och följ dem till träningen, prata om hur det känns, om eventuella lagkompisar, drömmar. Se och lyssna!
  • Aldrig jämföra. Detta gäller även vuxna, men speciellt barn som växer kan ha helt olika fysiska förutsättningar. Alla är bra på sitt sätt och försöker sitt bästa, mer än så går inte. Ditt ”totala jag” är alltid lika bra som någon annans – även om den personen ”hoppar högre”.
  • Fokusera på kulfaktorn. Som barn tycker inte jag vi behöver prata om att träna för att ”vinna, hålla formen eller vara duktig”. Vi rör på oss för att det är skönt och vad kroppen är gjord för.
  • Bort med alla måsten. Vill inte barnet gå till träningen en dag – gör ingen grej av det, men fråga gärna varför. Kanske beror det på att han/hon inte har ”rätt klädsel”, att någon sagt något elakt eller helt enkelt att hen är trött? Det är ok att hoppa över träningen ibland.
  • Dröm stort! Vill barnet bli fotbollsproffs eller vinna skid-VM? Såklart! Inget är omöjligt och drömmar är härliga. För barn tycker jag vi kan strunta i att sätta upp SMARTA mål och bygga så mycket självförtroende som möjligt.

Men HUR får du ditt barn att röra på sig? Låt honom/henne gärna vara med och bestämma aktivitet, om det så är följa John i skogen, en cykeltur eller träningsövningar. Barn är fantastiska PTs som oftast gillar att röra på sig i alla möjliga former och har fantastiks fantasi. Smidiga och snabba är de också, så oftast blir det tuffare för oss vuxna än dem (vilket de älskar). Och bäst av allt – det är näst intill omöjligt att INTE ha roligt!

Arrangerad idrott för barn

Det mesta du som vuxen kan träna finns även för barn, så lättast är att googla på utbudet där du bor. För oss blev det naturligt att Hampus och Junior gick i storebrors fotbollsskor och lag finns i alla städer, men annars är mina tips att låta ditt barn prova på mycket olika.

  • Knatteskutt – idrott och dans för barn mellan 2-7 år. Här får de prova på mycket olika idrotter/dansstilar för att se vad de tycker är kul.
  • Multi Sport Camp – allsidig träning för barn och ungdomar i Stockholm. Här har de läger där de får prova på 12 olika sporter eller gå specifika kurser i fotboll, parkour, tennis, akrobatik. De har även sommarläger på Östermalm och Kungsholmen.
  • Stadium Sports Camp – ett sommarläger för barn och unga i Norrköping och Halmstad.
  • SATS träning för barn och vuxna. Träningskedjan har både pass för barnen och där ni kan träna tillsammans. Exempel på träning för barnen är Kids Parkour och Kids Dance.
  • Röris på Friskis & Svettis. Barn mellan 6-10 år kan delta på samma grundkoncept som den klassiska Friskis&Svettis-jympan.
  • Frisk & Stark Familj hos Apollo. Min och Millas familj arrangerar vårt koncept på utvalda familjeresorts vissa veckor. Där kan du kombinera din egen träning med barnens under en skön solsemester. Nästa resa är till Romana Beach i Kroatien 14-21 juni och samtliga resmål med Frisk & Stark Familj hittar du här.

Du som läser har kanske andra tips att fylla på med till Jenny och andra? Skriv gärna i kommentarsfältet.

Vill du träna tillsammans med ditt/dina barn har jag här några förslag i filmformat:

Fyra lekfulla övningar med barn

Mini- & Maxifys med barn

Hemmaträning med barn

Kanske något som passar att underhålla er med såhär på Kristi himmelsfärds dag? Trevlig helg!

6 kommentarer

  1. Så otroligt bra! Kram fina du

  2. Många bra tips! Just det där att som förälder själv vara aktiv tror jag är viktigt. Våra barn tror att gym och löpning är något man gör som vuxen, ungefär som att dricka kaffe eller köra bil😅. I morse tiggde fyraåringen om att också få spela golf, precis som storasyster ..

    1. Anna Lissjanis

      Katrin – det är en bra grund att växa upp med, att träning är en självklarhet & något roligt istället för ett ”nödvändigt ont”. Kul att kunna dela intressen, oavsett ålder 😉

  3. Josefine

    Bra tips! Sonen (nu 9 år) började på karate för barn för några år sedan. Efter sju års ålder tränar vuxna och barn tillsammans så jag testade. (har tidigare enbart tränat styrketräning) Fastnade vid första passet och har nu hållt på ett tag och även fått med mannen! Perfekt: vi tränar samtidigt och sparar även tid.

  4. Stort tack för svaret på min fråga! Superbra tips! Vi är just hemkomna från en vecka i Grekland och där har vi inte bara slappat! Dottern har äntligen släppt sin vattenrädsla och legat i vattnet mååånga timmar per dag (känner mig lite russinlik efter alla timmar i vatten 😉 ). Tävlat vem som kommer först än hit än dit i poolen (starkt tävlingssinne och grymt dålig förlorare…), kastat boll i vattnet, tagit långa promenader på stranden, hon har burit runt på stora schackpjäser och vi har klättrat i en klätterställning i en lekpark. Grymt bra träning hela veckan således! Så nu kör vi sommar med cykling, simma, leka och klättra i lekpark och så är mitt mål att vi minst en gång i veckan ska ta oss till ett utegym där jag kan träna och hon leka runt! Till hösten ska jag försöka få plats på simskola, gäller att smida medan järnet är varmt! 🙂

    1. Anna Lissjanis

      Jenny – vad roligt att höra att din dotter har fått så mycket rörelseglädje på er resa. Det är den absolut bästa, när det kommer spontant och kravfritt där lust får styra. Och vilka bra planer du har för sommaren och hösten också. Vilken fin förebild du är för din dotter 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *