FILM: 3D-utfall med vikt

3D-träning, d.v.s. att jobba i flera olika plan och riktningar, är en stor trend just nu. Övningar som gör din kropp starkare, stabilare och rörligare i flera positioner, att lederna samspelar bättre och därmed att du håller dig skadefri. Mer om träningstrenden, hur den skapades och fördelarna skrev jag nyligen en artikel om på SportHälsas sajt om du är nyfiken.

Den gamla myten att ”knäna inte får gå framför tårna” i en knäböj stämmer alltså inte. Lederna ska helst klara belastning i olika vinklar, riktningar och rotationer – därför är det bra att träna kroppen så.

– Det finns inga ”rätt” eller ”fel” i en övning, däremot finns det rörelsebeteende som över tid ger oss negativa reaktioner. Jag ser generellt smärta som en negativ signal, vilket betyder att användaren inte ska göra rörelser i smärtsamma vinklar. Däremot så vill man gärna att användaren tränar i vinklar nära problemområdet för att just träna upp kroppen för att klara av den svåra vinkeln, menade Seth Ronland, en av grundarna av 3D-träning, när jag intervjuade honom.

I den här filmen visar jag ett exempel på hur du kan jobba med 3 olika utfallssteg samtidigt som du får med överkroppen med viktlyft i olika riktningar. Ta en medicinboll, hantlar, kettlebell, viktplatta eller något annat tungt föremål du har hemma och kör!

3D-träning – utfall med vikt i 3 olika riktningar

  1. Utfall framåt + press över huvudet
  2. Utfall åt sidan + rotation över knät
  3. Enbensböj med korsat ben bak + press framåt

Kör förslagsvis 3 varv av alla övningar med 10 steg åt varje håll.

Lycka till om du testar och ha en härlig helg!

2 kommentarer

  1. Grym övning! Gillar dina videos Anna 🙂

    1. Anna Lissjanis

      Kul att höra Mari 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *