Att hitta lätthet i löpning

Från styrke- till löpfokus.

Min naturliga växling från vinter- till sommarsäsong. Löpning är ju så skönt eftersom du kommer UT, bara behöver ett par löpskor, kan springa var du än befinner dig under semestern och det är även ett utmärkt sätt att upptäcka nya platser på. Men.

Det har känts tungt att springa en period nu och min lösning på det – att springa mer. ”Du blir bra på det du tränar”, men samtidigt finns det inga genvägar. Springa intervaller gör bara nytta för lätthetskänslan om du även tar dig tid för just lättare pass. Så förutom att springa mer gör jag markanta skillnader mellan mina lugna och tuffare löppass.

Min ambition är:

» totalt 3 löppass i veckan

» 1 eller 2 intervallpass av olika slag

» 1 eller 2 distanspass efter tid och dagsform

Under vinterhalvåret har jag sprungit 1 eller 2 gånger i veckan, så att öka till 3 vet jag kommer ge resultat. Men som sagt – för att hitta den lätta löpkänslan måste jag även ge mig själv möjlighet att hitta den.

Som prestationsmänniska har jag lättare att dra på om allt känns bra än att hålla igen. Och om du puschar på varje pass kommer varje pass vara tungt. Men i söndags målet lätthet. Jag gick ut med tanken att ”nu ska jag fasen sänka tempot eller gå om det känns tungt”. Jag ville springa med behaglig puls för att lagra in känslan i kroppen. Och det funkade.

I kontrast med de jobbiga intervallerna blev mitt varv i Lill-Jansskogen lätt. Jag joggade, spurtade uppför backarna när benen kände för det och njöt av vinden mot bar hud. Springa i shorts. Äntligen!

Där hittade jag min lätta löpkänsla, under och efter passet, som jag nu ska nypa fast vid. Och symboliskt hittade jag även skalet från ett fågelägg och ljusgröna granskott. Våren är full av nytt liv, inklusive i mina ben.

Skiftar din träning med årstiderna eller är den lika året om?

Fler läs- och filmtips som ger lätthet i löpning:

» Så får du motivation till att springa – 8 sätt

» Löpstyrka – film med 4 övningar för stark, stolt skadefri löpning

» Din personliga löputveckling

» Varför springa intervaller?

» Fördelar med tusingar vs. 4-minutersintervaller vs. fartlek

2 kommentarer

  1. Grymt!
    Mitt fokus hela året är nog löpning, det är liksom det jag har fastnat för så har svårt för att ta tag i annan träning… Men det blir ju helt klart mer löpning denna halva av året!

  2. Det ska bli kul att se efter detta året hur fokus hamnar. Jag har tränat för lite pga skada tidigare år så jag vet inte. Men jag gissar att jag kanske lägger mer fokus på styrka vinterhalvåret. 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *