Planka till pik med boll – veckans övning

Godmorgon! Hoppas du haft en skön nationaldag? Firat med något du gillar. Själv fick jag både en dos löpning, premiär i solen vid Kampementsbadet med familjen, kalas och sushi. Kan inte klaga, men det är inte vad jag tänkte berätta ingående om idag utan ett övningstips!

Minns inte om jag visat dig den här övningen tidigare, men det spelar ingen roll. Den är så bra! Och kroppen bryr sig inte om ifall det är en helt ny övning eller en du kört mycket för ett par månader sen, så länge den uppfyller sitt syfte.

Det jag gillar med den här övningen är att både bålstabiliteten, magstyrkan och rörligheten i bröstryggen tränas. Lagom mycket ”cirkus” och skön känsla i hela magen och ryggen.

Planka till pik med boll

» Utgå från en hög planka med fotryggen på bollen som på översta bilden.

» Kom upp med rumpan högt mot taket samtidigt som du spänner åt magen och rullar bollen framåt – från fotrygg tills du ”står” på bollen. Tänk rak rygg, som att du står på händer med huvudet ner mellan armarna.

» Rulla kontrollerat tillbaka till utgångsläget, hela tiden med stark core.

Fler övningstips för coremusklerna hittar du här:

» 7 varianter av plankan i film

» Pimpad planka

» Sidoplanka 1 – 2 – 3

2 kommentarer

  1. Här blev nationaldagen perfekt även om den bara firades med ett intervallpass, men detta passet bjöd på hastigheter jag inte varit i närheten av så det var ren lyckokänsla efteråt 🙂

    1. Anna Lissjanis

      Cherie – vad härligt! Heja dig 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *