När träning blir vila

Ibland flyter träning bara på av ren vana, utan att jag reflekterar så mycket över den. Ibland gör jag en satsning mot ett specifikt mål och ibland är den extra rolig av någon anledning. Som just nu då jag är så pepp när axeln blivit bra efter skadan igen. Att kunna träna riktigt tungt, med max 6-8 repetitioner per set.

I två-tre veckor väljer jag basövningar som marklyft, pull-ups, bänkpress, knäböj, militärpress med mera och 6-8 reps per set. Sen är planen två-tre veckor med uppåt 15 reps per set, följt av två-tre veckor med 9-12 reps per set. Ett klassiskt sätt att periodisera träningen för att musklerna hela tiden ska utmanas att bli starkare/uthålligare/större. Inget jag tänker på när jag tränar, men som finns med i bakhuvudet sedan alla år som personlig tränare.

Och i framhuvudet, eller var det mentala välmåendet sitter, är träningen mer än någonsin min vila i vardagen. Eftersom allt mitt jobb sker i huvudet. Med att skriva artiklar till SportHälsa, komma ihåg barnens utflyktsmatsäckar, plocka fram middagsmat ur frysen och just nu – packa inför morgondagens resa mot Kroatien. Jag stänger in mig i mina lurar, går in i varje lyft, andetag och muskelanspänningen. Träningen blir min mentala vila. När jag går ut från gymmet är kroppen skönt trött och skallen fräsch som efter 9 timmars sömn.

Märkligt att vi har så mycket digitala hjälpmedel och ändå är många tröttare i huvudet än någonsin. Där är yoga otroligt bra, men även löpning, skidåkning och styrketräning ger samma effekt. Att lägga fokus på rörelsen, anspänning och avspänning, naturen eller musik.

2 kommentarer

  1. Tack för dessa kloka ord!! 🙂

    1. Anna Lissjanis

      Tack själv Gunnel 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *