Test av appen Mized – film med 3 rörlighetsövningar för löpare

Jag har sagt det förr och säger det igen – en roliga grej med att bli äldre är att se personer jag gillar blomma ut. Hur de hittar kärleken, får barn, förverkligar sina drömmar och färdigställer projekt. En av dem jag följt sen tvillingarna var bebisar är Lovisa ”Lofsan” Sandström. Jag träffade henne på MiniSats för 5 år sen och vi har aldrig umgåtts privat, men som branschkollegor. Du har säkert också sett hur hennes karriär gått i raketfart med både egen träningsstudio, PT online, klädkollektion, podcast och…

..nu den nylanserade träningsappen Mized – Sveriges första kompletta digitala träningsverktyg där du kan planera, genomföra och registrera din träning. I appen hittar du färdiga träningsprogram för olika mål, i olika nivåer och med progression. Några exempel är olika program för styrka, konditionsträning, hemmaträning, inför de olika loppen i Klassikern, bålkontroll, rehabilitering och rörlighet för löpare. Dessutom kommer hela tiden nya program av olika PTs att läggas till, så du får hela tiden få nya övningar, utmaningar och mål att jobba mot.

Ett av mina egna är att komma igång med mer yoga och rörlighetsträning, men det har gått sådär hittills. Jag har sällan motivation till att köra hemma och med mycket på jobbet är det svårt att gå på bokade pass. Men Mized blir som ett mellanting, en ”PT i fickan” som visar hur jag ska göra. Ett av programmen jag testar är rörlighet för löpare där bland annat de här övningarna ingick.

3 rörlighetsövningar för löpare från Mized

  1. Rörlighetskombination med utfall
  2. Huksittande töj med rotation: Sitt på huk, vrid upp ena armen mot luften och sträva efter att ha rumpan kvar neråt och att du driver upp armen.
  3. Gående knäkram: Gå framåt och stanna i varje steg för att lyfta ena benet.

Jag älskar att inspireras av nya övningar och upplägg, vilket den här appen är super för. Men sen vill jag gärna gå på känsla och kombinera ihop passen med övningar beroende på dagsform och hur gymmet ser ut. Då är en smart funktion kalendern där du kan logga egna träningspass och upplevd känsla, samt att du kan lägga upp en träningsplan i förväg genom att välja bland de olika programmen. Sen är det bara att plocka ur de russin du gillar till din träning, eller följa rakt av om du vill slippa tänka och bara köra.

Ännu en gång – grattis till ett lyckat projekt Lovisa! Det här har du (också) gjort bra!

Appen laddar du ner gratis här på App Store eller här på Google Play. Vill du sen uppgradera till Premium-medlemskap för att få tillgång till samtliga träningsprogram kostar det 139 kr/månad, 299 kr för ett kvartal eller 995 kr för ett år.

2 kommentarer

  1. Intressant app, den ska jag genast ladda ned och testa. Ibland kan det vara bra med lite inspiration när det är idétorka. Eller bara gött att slippa tänka. ;P

    1. Anna Lissjanis

      Emma – ja, här har du hur mycket inspiration som helst att hämta 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *