Kul på Kampan – träning för stora och små

Ok, min semester har inte börjat än, en jobbvecka kvar, men det hindrar inte semesterkänslan. Den avslappnade, förväntansfulla, ta-dagen-som-den-kommer-känslan.

Igår vaknade jag upp utan en enda förbestämd plan för dagen, vilket tillhör ovanligheten om du heter Anna Lissjanis. Även på helgerna är det fotbollsmatcher och kalas att passa tiden till, saker som ska handlas, tvättas, träning jag tänkt köra, jobb att få klart, men i fredags fick musklerna ledigt och igår hjärnan. Jag har haft så mycket i skallen en lång tid att den nästan kokat över. Det funkar en tid, sen ger hjärnan tydliga signaler på att den behöver vila, så semester kommer lägligt om en vecka.

Men kroppen är pigg. Efter en träningsfri fredag (förutom framför filmkameran på CrossFit Södermalm) var jag väldigt träningssugen. Och ensam med tvillingarna fanns 3 alternativ:

  1. Träna hemma. Vilket jag har sjukt svårt att motivera mig till om det inte finns fler alternativ. Och det fanns det..
  2. Träna på SATS med Junior och Jonna på MiniSats. Men det var DOM sjukt omotiverade till. ”Bara om Oskar ska dit”. En kompis från förskolan som också brukar vara där med sin mamma, men hon hade redan sprungit.
  3. Träna på Kampemetsbadets gym allihop och sen bada. Det var alla mest motiverade till.

Så vi packade en stor väska full av handdukar, badkläder, armpuffar, vattenflaska, solkräm och fleecejackor ”i-fall-att”. Jag drog på fladdrigt sköna shorts och linne av Stadiums märke SOC jag fått med ett bud i torsdags, nya färgglada strumpor från Gococo och matchande skor från Saucony, sen knatade vi ner till gymmet.

Det bästa jag vet med att variera var jag tränar är att det alltid finns ny utrustning som inspirerar till nya övningar. Förutom några set lätta marklyft bara för att jag längtade efter powerkänslan (nördigt, jag vet – men så funkar jag), hittade jag en t-bar rodd som var länge sen. Den går att köra med en skivstång lika gärna, men ändå – ställningen ger en annan känsla.

Rygg var som du ser fokus, och jag körde även pull-ups och dips i hjälpmaskin. Skön mental boost att orka dra sig upp med flera repetitioner som variation till fria pull-ups.

En annan stående favorit i mina ryggpass är omvända flyes, här i sällskap av Junior på corebollen.

Mitt styrkepass på Kampemetsbadets gym bestod av..

  • Marklyft, 3 set
  • T-bar row + pull-ups i hjälpmaskin, 4 superset
  • Hög rodd i cabelcross + dips i hjälpmaskin, 3 superset
  • Stående omvända flyes + tricepsrepss från pannan med stång, 3 superset
  • Joystick med stång + ryggresningar, 3 superset

Junior och Jonna hade inte heller några problem att hitta roliga övningar i Kampementsbadets gym. Ibland ihop med mig, ibland i sitt eget hörn med hopp från bosuboll, dropset med hantlar och farmers walk runt hela gymmet. Perfekt uppvärmning inför..

..bad! Junior och Jonna har gått på kortare simskola när vi var i Turkiet och Rhodos, men har inte lärt sig arm- och bentag helt än. Armpuffar har därför varit deras trygghet, men nu vill de lära sig att simma utan. Själv stod jag som en kruka vid kanten, coachade och hejade. Finns viljan kommer resultaten. Gäller allt.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *