Marklyft – varför och hur i film

Marklyft.

Kungen av alla övningar om du frågar mig. Så komplett att du egentligen inte behöver andra övningar för att bli stark i hela kroppen, utan kan dundra på vid stången ett helt pass. Jag lägger själv gärna mycket tid på marklyft eftersom jag dels gillar powerkänslan och dels får ”allt i ett”. En optimal funktionell övning för att bygga en bra bas och grundstyrka. Tänk bara på hur ofta du lyfter något från marken så förstår du nyttan. Dessutom ger övningen ett stort muskelengagemang vilket bland annat ökar din prestation, muskeltillväxt och förbränning.

Innan jag lämnade Stockholm spelat jag in en teknikfilm med hjälp av Karl Gullö från CrossFit Södermalm. Här förklarar han på sitt sätt varför övningen är så bra och jag visar vad som är bra att undvika, samt vad du kan eftersträva.

Teknik vid marklyft

  1. Axlarna i lodrät linje mot skivstången sett från sidan.
  2. Knäna framför stången och pressa åt sidan.
  3. Smalbenen nära stången.
  4. Anspänning – från hårt nerstampade fötter, genom hela kroppen ut till kraftfullt grepp.
  5. Stark core, djupa andetag. Ladda och LYFT!
  6. Ryggen och huvudet i fortsatt neutral ­position.
  7. OBS! Stark core ända tills stången landat på marken igen.

Sist men inte minst – glöm inte tankens kraft: ”Stark som en björn, lätt som en fjäder”

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *