FILM: Teknik vid Wall Ball

wall ball

Wall Ball.

En typiskt bra övning för såväl stillastående pulsträning och styrketräning för rumpa, lår, core, axlar, samt explosivitet och bollkontroll. Perfekt att lägga in i superset med tunga basövningar om du vill kombinera kondition- med styrketräning eller om du inte kan/vill springa.

Jag hade testat några gånger innan mina pass på CrossFit Södermalm, vid olika pressevent och på egen hand. Då har jag inte fått till tekniken helt, men med hjälp av Karl Gullös enkla instruktioner har det lossnat. Ibland är det bra med någon som står bredvid och visar, vilket du kan få vid en box där instruktörerna är så engagerade.

I den här filmen förklarar Karl medan jag visar vad som är bra att tänka på vid Wall Ball. Om du vill testa hemma och inte har någon klassisk dynamaxboll går en fotboll, basketboll eller liknande bra att använde för att öva upp tekniken – även om den är lite lättare och därför inte utmanar styrkan lika mycket.

Teknik vid Wall Ball

  • Stå en armlängd ifrån väggen och lite bredare än höftbrett med fötterna.
  • Håll bollen högt, både på vägen upp och ner.
  • Undvik att sacka ihop – bröstet högt hela tiden.
  • Tänk ”rumpan ner mot marken”, böj djupt och explodera upp.
  • Undvik att stanna, utan var i konstant rörelse där du fångar bollen på vägen ner i din knäböj.

Lycka till med dina Wall Balls eller annan fredagsfys om du har planer på det! 

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *