FILM: Helkroppsfys på Åland – 2 triset med kroppsvikt

Okomplicerat, tidseffektivt och med olika rörelseplan för hela kroppen.

Där har du min drömträning. Och med ett livslångt intresse och utövande, flertal utbildningar och hela mitt arbetsliv inom branschen, har jag samlat på mig både en bred övningsbank och ett ingrott rörelsebehov. Kunskap och erfarenhet jag är tacksam över. Det har tagit några år, men nu krävs ingen energi runtomkring. Varje morgon vaknar jag och längtar efter att träna, utan att alltid veta vad.

Sällan skriver jag ner eller planerar mina pass exakt i förväg. Jag kan ha en vag plan att ”idag ska jag fokusera extra mycket på dragövningar”, ”idag vill jag springa snabbt” eller ”ge hela kroppen en omgång”. Sistnämnda som styrkepassen blir mest under semester utan så mycket redskap. Men jag skriver gärna ner och filmar övningar för din skull.

En TRX är med hit till Åland, men egen kroppsvikt och naturens redskap kommer du långt med. Stenar för spänsthopp, dips och excentriska enbensknäböj till exempel, men även möbler funkar fint. Här har jag filmat ett pass jag körde tidigare i veckan – 2 triset för hela kroppen där allt du behöver är en låda, stol eller liknande.

Att köra övningar i triset innebär att du gör 3 övningar direkt efter varandra utan vila. Sen en paus på 1-3 minuter innan du upprepar alla 3 övningarna igen, förslagsvis 3 varv för varje triset.

Upplägg med förslagsvis 10 reps per övning:

» Triset 1:
Push-ups (på knä, fötter eller med benen högt enl. filmen) + bulgarian split squat + dips (med fötterna i golvet för lättare version)

x 3

» Triset 2:
Overhead squat + höftlyft (med ett lyft ben eller lättare – på två ben) + benindrag (rakt fram – åt sidan – rakt – åt andra sidan o.s.v.)

x 3

Lycka till om du testar och oavsett – ha en fin fredag bästa du!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *