FILM: Lär dig kettlebellsvingar i 3 varianter

kettlebellsvingar

Träna kondition och helkroppsstyrka i ett med kettlebellsvingar.

Hur det går till är däremot inte helt självklart, eller? Som personlig tränare har jag sett många olika varianter och i början tyckte jag själv att det var svårt. Det gör verkligen stor skillnad om du hittar rätt teknik – inte minst för att slippa blå, ömmande underarmar i snatchen. Därför bad jag en riktig expert på området, klippan Karl Gullö från CrossFit Södermalm, att visa och förklara tre vanliga varianter på ett lättförståeligt sätt. I CrossFit är ju kettlebells vardagsmat, så han är van att lära ut.

Se instruktionsfilmen och testa själv. Känner du någon skillnad med Karls tekniktips?

3 varianter av kettlebellsvingar

  1. Vanliga svingar
  2. Kettlebell Cleans
  3. Kettlebell Snatch

Jag kan inte låta bli att längta tillbaka till boxen när jag ser filmen. Det är ju en sån energi och hög motivation att träna med gänget där. Kanske blir det en come back under hösten, men först vill jag stärka axeln tillräckligt mycket för att den ska hålla alla svingar och annat. Prehab är ändå roligare än rehab, men med rätt teknik från start slipper du tråkiga skador.

Svinga lugnt!

Fler film och filmtips för dig som gillar kettlebells

» Bli jämnstark med en kettlebell
» Fyra favoriter med kettlebells
» Två helkroppsövningar med fokus fram och bak

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *